Как прекарват време сред природата българките?

Пулсът на времето

Шведският аутдор експерт Fjällräven проведе проучване сред 500 жени в България за техните предпочитания при избора на екипировка и как я използват най-често.

Fjällräven е шведски бранд за аутдор екипировка основан през 1960 година от Оке Нордин в Йорншьолдсвик. Следвайки неспирното си търсене за все по-добра, ефективна и комфортна екипировка, която да служи вярно година след година, през 2022 стана факт новата серия дамски клинове за катерене и преходи. Тя е създадена от жени за жени с мисъл за това, какво би било най-практично на една дама сред природата – било то за дълъг преход или просто за планинска разходка и време с приятели. Но какво е необходимо на българската жена в планината и какви са нейните причини да прекарва време сред природата?

Това лято Fjällräven си постави за цел да разбере именно това. С проучване проведено след 500 жени в България, живеещи в София и други големи областни градове, като Пловдив, Варна и Бургас, и среден месечен доход над 1000 лева, ето какви са резултатите.

Релаксацията и справянето със стреса е най-често срещаната причина, която може да повлияе на решението на жените как да си почиват и да се забавляват (28%). На второ място е положителното въздействие върху здравето (22%), а на трето – поддържането на добро физическо състояние (17,5%).

Сред активностите, практикувани поне веднъж през последната година сред природата, на преден план са еднодневните планински преходи, посочват около четири пети от всички участници в изследването. Далеч зад тях са всички други форми на спорт. Сходни са екотуризмът и събирането на билки/гъби/горски плодове (съответно 38% и 36%).

„Българките водят активен начин на живот като близо половината от всички (46%), излизат няколко пъти месечно сред природата с цел туризъм и активности на открито, а почти една трета (32%) го правят приблизително веднъж месечно. Под 1% са жените в България, които споделят, че не са излизали сред природата през последната година. В Унгария жените, които споделят, че не излизат на преходи са 22%. Унгарските жени, също като полякините, обичат да се разхождат сред природата и 78% от тях (и в двете държави) го правят с известна честота. 40% от тези жените в Словения, които ходят на пешеходен туризъм, практикуват този спорт поне няколко пъти седмично.

Според тяхното описание, 80% от туристите са ангажирани с лесен или среден интензитет на пешеходен туризъм.“ – сравни Санела Крисат, ръководител маркетинг, Fenix Outdoor.

Когато става въпрос за екипировка, българките поставят качеството на облеклото, което взимат със себе си в планината, на първо място сред критериите си за покупка. Здравината на материята е най-важната характеристика на дамските планински панталони и/или клинове и се посочва от три четвърти от анкетираните. Друга често споменавана характеристика е еластичността (58%). Близо една трета наблягат на бързосъхнещата материя. А 83% от анкетираните споделят, че търсят екипировка, която е устойчива във времето.

Зимната колекция на бранда, включваща зимни панталони и клинове за трекинг, е вече налична в магазина на марката в The Mall, в Sport Depot Mega Store и онлайн на fjallraven-shop.bg.