Как жителите на малък остров се обединяват, за да спасят критично застрашен вид

Природа • •

В дивата природа са останали едва 1500 папагали от вида лорикет на Кул, известни и като лорикети на Риматара (Vini kuhlii).

Ендемичният за Френска Полинезия лорикет на Риматара е критично застрашен, като в дивата природа са останали само 1500. Една трета от тях живеят на остров Риматара, където са заплашени от унищожаването на местообитанието.

© ALAMY STOCK PHOTO

Жителите на Риматара - най-западният обитаем остров на австралийските острови на Френска Полинезия, се опитват да запазят местообитанието на папагала, както и да се преборят с инвазивните плъхове.

Всеки ден при изгрев слънце на малкия френски полинезийски остров Риматара, Тираха Муроа отива да тича с кучето си Коха. Коха, бордър териер, има важна работа: да надуши и убие всички черни плъхове, които открие.

Коха е единствената защита на острова срещу инвазивните гризачи. Плъховете, които пристигат с лодки и товарни кораби, са най-голямата заплаха за местните птици на тихоокеанските острови, тъй като са изключително умели в намирането на гнездата и изяждането на яйцата им.

А един вид става особено важен. Лорикетът на Риматара е красива птица с пурпурни гърди и зелено-син гребен. Ендемичен за Полинезия, този папагал е критично застрашен, като в дивата природа са останали само 1500 индивида. Една трета от тях живеят на малкия остров Риматара.

„Всеки път, когато пристигне товарният кораб, аз отивам с Коха и проверяваме всеки контейнер, свален на брега“, казва Муроа, който работи за природозащитната асоциация Rima Ura. „Ако надуши плъх, хората правят кръг около контейнера, след което го отворят… и Коха прави останалото“, унищожавайки плъха.

Усилията на кучето дават резултат. „Коха е нашият защитник – той е нашата звезда“, казва Муроа, като се усмихва. От 118-те острова във Френска Полинезия Риматара е един от само трите без черни плъхове. И Муроа е решен да запази статута му.

Малък остров със специална птица

Риматара, остров с площ 5,6 кв. км, е обграден от бели пясъчни плажове и кокосови палми. И на трите малки села във вътрешността, и на многобройните табели, автобусни спирки и сгради, навсякъде има изображения на символа и талисман на острова - лорикет на Риматара.

Известен във Френска Полинезия като Ura, което означава червено, лорикетът някога е бил широко разпространен в южната част на Тихия океан. До XVIII век обаче ловът на вида води почти до изчезването му, заради високо ценените червени пера на птицата, използвани на направата на наметала и шапки. До 1900 г. лорикетите оцеляват само на Риматара, където кралицата на острова, Темаева V, забранява лова на птицата. Това води до запазването на останалата популация, която остава стабилна през XX век.

От 90-те години обаче лорикетите са изправени пред различни заплахи на острова, което намалява популацията им от 1000 индивида през 1992 г. до около 500 днес. Основната причина е унищожаването на местообитанията им. А ако черният плъх се засели на острова той ще ликвидира птицата.

Лорикетите, наречени vini, което означава разговор или чат, са обичани заради своята харизма. „Тези птици постоянно говорят помежду си. Когато ги чуете и след това ги видите, ставате толкова мотивирани да ги защитавате”, казва Каролин Бланвилан, основателка на Rima Ura и ръководител на програмата за опазване на вида към Полинезийското орнитологично дружество.

Неочаквано откритие

Докато стои под дърво - дом на гнездяща двойка лорикети, наречено „гнездо номер 12“, Самуел Раватуа-Смит преглежда на своя iPad видеозаписа от камерата, следяща гнездото. Той се надява да види двете новоизлюпени малки на лорикети.

Изследователят Раватуа-Смит оглавява програмата за наблюдение на гнездата на лорикетите, която Rima Ura започва през 2021 г. с цел да проучи по-добре причините за намаляването на числеността им.

Лицето на Раватуа-Смит помръква, докато гледа записа. „Видеоклиповете потвърждават, че след посещението на белоопашата тропическа птица, двете излюпени вече не са в гнездото. Това е потвърдено събитие на хищничество.“

Кадрите разкриват, че белоопашатата тропическа птица може да напада гнездата на лорикети поради загуба на собственото си местообитание, казва Раватуа-Смит. Откритието е важно, защото придвижва програмата стъпка напред в борбата за спасяване на лорикета.

Усилия за запазване на местооботанието

Раватуа-Смит и Бланвилан смятат, че загубата на местообитания може да е основната причина за драматичния спад на популацията на лорикета в Риматара. Между 2006 и 2008 г. на острова са построени летище, писта и първите места за настаняване на туристи, чието строителство прочиства огромни участъци земя.

Тази година се предвижда да бъдат построени близо 100 нови къщи, финансирани от нова правителствена инициатива за осигуряване на земя и жилища за жители в нужда. Разчистването и строителството може да обхванат повече от половината остров.

За да смекчи последиците от загубата на местообитания, Rima Ura работи с местната общност, за да насърчи жителите да помогнат за защитата на лорикета, например като засаждат повече овощни дървета около къщите си. Асоциацията прераства в истинска общностна инициатива, която до момента включва над 400 членове - приблизително половината от населението на острова. Също така, членовете на Rima Ura, които живеят на Раматара, маркират гнездящи дървета и участват в инициативи за повторно залесяване, като засаждат подходящи за лорикетите дървета на необитаемото високо плато на острова.

Раватуа-Смит казва: „Има една хавайска поговорка: „Aʻohe hana nui ke alu ʻia“, което означава, че няма непосилна задача, ако се обединим. Наистина вярвам в това. Това ми дава надежда за бъдещето.“

Техио Перерина, 62-годишна учителка и президент на Rima Ura, се гордее изключително много с работата, която вършат членовете на Асоциацията. „Преди не изпитвах никаква любов към дърветата, към природата“, казва тя, седнала пред класната си стая. „Едва когато станах част от Rima Ura, всичко това се промени. Възложиха ми да направя нещо повече, да работя от сърце. Ura, този остров, това е нашето наследство. Трябва да го запазим. Защитавайки го, това ни носи толкова много радост.“