Как най-богатите са се сдобили със състоянието си?

Цивилизация

Всеки, който следи класациите на милиардерите във „Форбс“, бързо ще разпознае определени модели: много от най-богатите в света базират богатството си на технологични компании, луксозни брандове, суровини или храни. Някои са имали решаваща идея, познавали са точните хора, уцелили са точното време или просто първи са излезли на пазара. Със бизнес проницателност и нюх за точните инвестиции те успяват да умножат богатството си.

Като цяло, състоянията на много от най-богатите хора в света се базират на тези фактори, посочва в обширен обзор Business insider.

Американският пионерски дух

Осем от десетте най-богати хора в света са американци (макар само шест-местни). Седем от осемте най-богати американци са натрупали състоянието си от технологични компании.

Amazon не се е родила в Силициевата долина, а в Сиатъл, щат Вашингтон. Джеф Безос обаче разпознава потенциала на интернет още тогава: през 1994 г. той основава Amazon като онлайн компания за поръчка на книги. Да припомним: минали са едва пет години от разрабтоването на WWW (World wide web) от CERN в Швейцария.

През 1993 г. е имало едва 130 уебсайта. Според Internet Society (ISOC) през юли 1994 г. едва 30 милиона души в света са използвали интернет. Според други източници този брой е дори наполовина. Големият пробив за интернет като масова медия идва няколко години по-късно в края на хилядолетието. Поради това Amazon се отличава много рано със своята огромна иновативна сила и бързо развитие на нови пазари.

IT ветеранът Microsoft (основан през 1975 г.) предлага точния софтуерен паралел за възхода на персоналните компютри с Windows 95 и Internet Explorer. Така 1995 г. бележи повратна точка в света на милиардерите: в тази година основателят на Microsoft Бил Гейтс става най-богатият човек в света на възраст едва 39 г. Той измества двама японци, които преди са оглавявали списъка на милиардерите. Оттогава позицията е запазена предимно за хора от технологичната и комуникационната индустрии.

Други пионери от интернет ерата са Лари Пейдж и Сергей Брин. В средата на 1990-те те работят по онлайн търсачка в Станфорд. От усилията им през 1998г. се ражда Google. Те бързо разширяват онлайн услугите с името на Google, като Gmail и Google Maps.

Илън Мъск, изпълнителен директор на Tesla и Space X също полага основите на богатството си през 1990-те с компанията PayPal.

В края на 1990-те Стив Джобс също се връща в Apple и извежда компанията напред.Основателят на Facebook Марк Зукърбърг се появява на сцената през 2004 г. тъкмо навреме и спомага за бума на социалните медии през следващите години.

В Китай предприемачи като Джак Ма също успяват да изградят своите технологични империи и оттам – своите богатства, изтъква Business insider.

Приватизацията в Русия

Седем руснаци са сред 100-те най-богати хора в света. Всички те правят състоянията си в сектора на енергетиката, металодобива или минната индустрия.

След разпадането са Съветския съюз през 1991 г. започва вълна на приватизация на притежаваните от държавата компании. Днешните руски олигарси са били на точното място в точното време и са действали: най-богатият понастоящем руснак Алексей Мордашов получава акциите на стоманодобивната компания „Северстал“ на 27 години като икономически и финансов директор на металургичния комбинат. Владимир Потанин преминава от политиката към бизнеса през 1990-те и успява да си осигури акции в минната компания „Норилск Никел“. Вагит Алекперов е бил генерален директор в Съветското министерство на нефта и петрола преди да оглави компанията „Лукойл“.

Възходът в Китай

Големи логистични компании и много минни предприемачи, особено в Австралия, имат полза от азиатската търговия и гигантския глад за суровини в Китай и други страни в региона.

Издигането на Китай до една от двете най-големи икономически сили в света изважда стотици милиони китайци от крайна бедност до средна и по-горна класа, отбелязва Business insider.

Докато страната първоначално е „работилница на света“, която произвежда стоки за износ, огромният китайски местен пазар става все по-важен дори за много световни компании. Освен китайските предприемачи няколко френски луксозни къщи като LVMH (Louis Vuitton, Dior, Moët, Dom Perignon, Tiffany), Kering (Saint Laurent, Alexander McQueen, Brioni, Gucci), Chanel и козметичната група L'Oréal също се възползват, защото Китай е най-бързо растящата икономика в света. Консултанската група Bain предполага, че до 2025 г. почти всеки втори купувач на луксозни продукти ще бъде от Китай. Статус символи за просперитет, като чанта Louis Vuitton, играят важна роля там и за предпочитане е те да са закупени от шопинг екскурзии в европейски или американски градове като Париж, Лондон или Лос Анджелис.

Шефът на LVMH Бернар Арно понастоящем е третият най-богат човек в света и обръща това в своя полза. Състоянието му буквално експлодира през последните години. През 2016 г. „Форбс“ изчислява богатството му на 34 милиарда долара. Днес би трябвало да е пет пъти повече.

Европейските брандове са изключително популярни в Китай. Не на последно място немските производители на автомобили също имат полза от китайския възход.

Volkswagen продава 40% от колите си в Китай. Китайският пазар става все по-важен за BMW и Daimler. Подобно на LVMH бързо възвръщащите се продажби в Далечния Изток спасяват немските автомобилни компании в пандемичната 2020 г. и огромните богатства на най-богатите в света, подчертава Business insider.