Как колелата преобразиха света

Цивилизация

През последните месеци търсенето на колела се покачи драстично и много страни префасонираха градовете си с нов акцент върху възможности за придвижване с велосипеди и пеша. В тази светлина си струва да си спомним как възходът на колелата в края на XIX век преобразява света.

Първата Обиколка на Франция през юли 1903 г. 
Снимка: The Picture Art Collection, Alamy
Първата Обиколка на Франция през юли 1903 г. Снимка: The Picture Art Collection, Alamy

Галерия | Как колелата преобразиха света

Вижте 8 снимки

от Roff Smith, National Geographic

За времето си колелата са бележили изключителен технологичен напредък, който можем да сравним с използването на смартфона днес. През 1890-те велосипедът е бил задължителна придобивка – бързо, достъпно и стилно превозно средство, което може да ви пренесе където поискате по всяко време и то безплатно.

Все повече градове префасонират централните улици в полза на велосипедистите

Вижте повече

Все повече градове префасонират централните улици в полза на велосипедистите

Търсенето на е-колела драстично е нараснало

Почти всеки можел да кара колело. Велосипед управлявали както султанът на Занзибар, така и руският цар. Амирът на Кабул купил колела за целия си харем. Но велосипедът бил масово използван основно от средната и работническата класа. За първи път в историята масите станали мобилни, имали възможност да отиват където и когато си поискат. Вече нямали нужда от скъпи коне и каляски. „Животното на хората“, както станал известен велосипедът, бил не само лек, достъпен и лесен за поддръжка - бил също така и най-бързото средство на пътя.

Обществото претърпяло трансформация. Ентусиазирани, жените захвърлили викторианските тромави поли и започнали да носят широки гащета и „практични“ дрехи, за да могат да карат колела. „Смятам, че карането на колела е сторило повече за еманципацията на жените, отколкото каквото и да е друго нещо“, казва Сюзън Б. Антъни в интервю пред New York Sunday World през 1896 г.

Галерия | Йордания на две колела

Вижте 29 снимки

Човекът на когото се приписва изобретяването на съвременния велосипед е англичанинът Джон Кемп Старли. През 1885 г. 30-годишният изобретател започнал да експериментира в своята работилница в Ковънтри. След като тествал няколко прототипа той измислил безопасното колело Rover, машина, която наподобявала днешното колело. Когато за първи път било показано на изложение през 1886 г. изобретението на Старли предизвикало любопитството на хората. Но две години по-късно, когато било допълнено от новоизобретената пневматична гума – която не само смекчавала возенето, но и правела колелото с около 30% по-бързо – резултатът бил магически.

Производителите на колела по света се надпреварвали да предлагат свои версии и възникнали стотици нови компании. През 1895 г. по време на изложението Stanley Bicycle Show в Лондон около 200 производители на колела показали 3000 модела.

Галерия | Топ 10 града за велосипедисти

Вижте 5 снимки

С колело всичко изглеждало възможно и обикновени хора потегляли на необикновени пътешествия. През лятото на 1890 г. например млад лейтенант от руската армия изминал с колело разстоянието от Санкт Петербург до Лондон, като навъртал около 112 км на ден. През септември 1894 г. 24 годишната Ани Лондъндери потеглила от Чикаго с един кат дрехи и перлен револвер и станала първата жена, обиколила света с колело. Само година по-късно пристигнала в Чикаго и получила награда от 10 000 долара.

Възходът на колелото стигнал до всеки аспект на живота – изкуство, музика, литература, мода, дори човешкия генофонд. Енорийски документи в Англия говорят за подчертан ръст в междуселищните бракове по време на велосипедната мания на 1890-те. Новоосвободени млади хора обикаляли провинцията когато си поискат, срещали се по пътя и в отдалечени села и – както е отбелязано от намръщени привърженици на морала – често надминавали по-старите си придружители.

Галерия | Първата българска колоездачна група

Вижте 3 снимки

В северноанглийския град Ковънтри компанията Starley’s преминала от производството на скромни велосипеди към производството на мотоциклети и в крайна сметка на автомобили. Това изглежда бил пътят на бъдещето: в Америка друг бивш велосипеден механик на име Хенри Форд също се справил доста добре с този преход.