Защо киселото мляко, сиренето и шоколадът са полезни за сърцето?

Наука

Редовната консумация на кисело мляко, сирене и шоколад в умерени количества, може да намали риска от сърдечно-съдови заболявания.

Шоколадов десерт с млечна глазура и плодове.

Шоколадов десерт с млечна глазура и плодове.

© Илюстрация: IStock

Според проучване, публикувано в медицинското списание Cardiovascular Research, умерената консумация на пълномаслени млечни продукти помага за защита на сърцето.

Изследователи от университета в Неапол правят обзор на близо 100 проучвания, посветени на връзката между хранителните навици и риска от сърдечни заболявания. Те се фокусират върху конкретни категории храни, включително червено месо, птици, яйца, млечни продукти, зеленчуци, ядки и зърнени храни. Това, което установяват, е, че редовната консумация на кисело мляко и малки количества сирене може да намали риска от сърдечно-съдови заболявания. Вероятно полезното действие на тези храни се дължи на процеса на ферментация, през който преминават. А и малките количества шоколад също намаляват риск от сърдечно-съдови заболявания.

Какво количество млечни продукти дневно е полезно

Изследователите установяват, че няма повишен риск от сърдечни заболявания при дневна консумация до 200 г млечни продукти. Липсват обаче достатъчно данни за ефекта при висока консумация на тези храни.

Противно на предишното предположение, че високите нива на наситени мазнини представляват риск за здравето на сърцето, настоящото проучване показа, че някои видове млечни продукти изглежда дори имат защитен ефект. Например, при хората, които ядат поне 200 г (три четвърти чаша) кисело мляко на ден, има по-нисък риск от сърдечни заболявания, отколкото при хората, чието меню не включва кисело мляко. Сиренето също се оказа полезно в умерени количества - до 50 г дневно.

Какво количество шоколад дневно е полезно

Също така, изследването установява малка, но значима връзка между редовната консумация на шоколад и намаления риск от сърдечни заболявания. Но препоръчителното дневно количество е от 20 до 45 г. За съжаление по-големите порции не подпомагат работата на сърцето. Освен това, изследователите препоръчват да се консумират само десет грама шоколад дневно, за да се избегне прекомерният прием на захар, което би неутрализирало положителните ефекти на шоколада за сърцето.

Защо шоколадът е полезен

Всъщност, полезно е какаото, от който се прави шоколадът. Какаото съдържа съединения, наречени флаваноли и именно те оказват благотворното въздействие върху сърдечната система.

© Илюстрация: IStock

Докато последното проучване не прави разлика между различните видове шоколад, предишни проучвания показват, че тъмният шоколад е най-добрият вариант за здравето на сърцето, тъй като съдържа повече флаваноли, антиоксиданти и други полезни вещества. Млечният шоколад, от друга страна, обикновено съдържа повече захар и преработени мазнини, които могат да бъдат вредни за здравето изобщо.