Как COVID "помага" на птиците да отвоюват градовете?

Природа Цивилизация • •

Освен хората, някои видове птици също реагират на налаганите по света локдауни. Ограничената човешка дейност ги подтиква да се стичат в градовете. Но дали навлизането им в нашата среда, е добре за тях или не е?

Червеноопашат ястреб, който напуска гнездото си на висока сграда в Ню Йорк. Видове, включително червеноопашати ястреби, са забелязвани по-често в градските райони по време на блокирането заради COVID.

© Фотография: Линкън Карим

Докато viral публикации за делфини, завръщащи из каналите на Венеция по време на локдауна през 2020 г., се оказват фалшиви новини, мемовете „природата лекува“ изглежда не са съвсем подвеждащи. Намалената човешка активност през пролетта на 2020 г., след избухването на COVID-19, предизвиква значителни промени в миграционните модели и използването на местообитания за някои птици в САЩ и Канада според ново проучване, публикувано в Science Advances.

Изглежда много птици се възползват от тези блокировки, като прекарват повече време в градските райони или се преместват по-близо до цивилизацията. Сред тях са дребни птици от разред Врабчоподобни и пойни птици, орел рибар, белоглав орел, както и някои видове патици, гъски и др.

„Антропаузата“, както учените наричат рязкото забавяне на човешката активност по време на първата вълна на пандемията, предоставя уникална възможност на изследователите да наблюдават поведението на животните, когато те са по-малко обезпокоявани от нас.

„Пандемията създаде уникална, надявам се, възможност да се разберат ефектите на променения от човека пейзаж в мащаб, който би бил невъзможен при никакви други обстоятелства“, казва авторът на изследването Никола Копер, професор по природозащитна биология в университета в Манитоба, Канада.

Резултатите показват, че много видове реагират бързо дори на скромни промени в човешкото движение и това е от значение за опазването на околната среда.

Гражданска наука

За да съберат достатъчно данни, които да им позволят да достигнат до значими заключения, екип от изследователи от лабораторията по орнитология в университета “Корнел” в Ню Йорк, САЩ и различни канадски университети се нуждаят от помощта на наблюдатели из целия континент. Изследователите ползват данни от популярното приложение eBird - гражданска научна инициатива, ръководена от орнитологичния институт „Корнел“. Приложението позволява на гражданите да регистрират своите наблюдения върху птиците в леснодостъпен за изследване и анализ формат.

А за да е сигурно, че гражданите познават системата и изпращат коректни данни, проучването включва само хора, които са регистрирали наблюдения в eBird и през предходните три години. И тъй като по време на локдауните много птици започват да се стичат към градовете, eBird увеличава своята колекцията от проучвания с цели 29 % в периода януари - септември 2020 г.

Изследователите анализират данни от САЩ и Канада, които включва три ареала: международно летище, община с най-малко 50 000 жители и район с най-малко 200 контролни списъка, изпратени на eBird между март и май 2020 г. Дори и при тези строги изисквания, близо 89 000 контролни списъка на eBird и 4,3 милиона наблюдения на отделни птици отговарят на изискванията за изследване на периода 2017 - 2020 г.

След това данните за движението на птиците се съпоставя с данните, предоставени от програмата за мобилност на общностите по време на COVID-19 на Google, която проследява с колко точно намалява човешката мобилност във всеки конкретен окръг.

Градска птица - селска птица

От 82 вида птици, проследени в проучването, 66 променят поведението си през пролетта на 2020 г. в сравнение с предходните години.

Най-големите „победители“ в пандемията, или казано по друг начин - най-големите губещи при типичната човешка дейност, са дребните пойни птички и врабчетата. Тези видове отвоюват изменени от човека местообитания навсякъде, включително като се приближават до летищата и големите пътища, след като много полети са отменени, а колите остават в гаражите.

Това наистина е впечатляващ резултат, защото „тези две групи заедно представляват огромен процент в намаляването на популацията на птици“, обяснява Копер - приблизително 50 % от три милиарда птици, които Северна Америка губи от 70-те години на миналия век.

В противоположния край на спектъра, градски птици като скалния гълъб (има над 200 вида гълъби, всички от които произлизат от един-единствен вид - скалния гълъб) и домашното врабче (Passer domesticus) не изглеждат обезпокоени от намаляването на човешката активност поради пандемията. „Просто не им пукаше изобщо“, казва Копер. "Очевидно те са напълно щастливи в нашите градове."

Два емблематични вида грабливи птици обаче – орелът рибар и белоглавият орел, изглежда целенасочено търсят райони с по-малко човешко присъствие. „Те всъщност се преместват от исторически изобилни за тях райони към райони, където ограничаването на хората е по-силно“, казва Копер.

Що се отнася до червеноопашатите ястреби, проучването установява, че видът им навлиза по-често в градските райони по време на блокиране, но те се забелязват по-рядко в близост до големи пътища. А една от най-големите промени, е свързана с наблюденията на рубиненогушите колибрита. Видът увеличава числеността си цели три пъти в близост до летища. Копер предполага, че вероятно птиците се възползват от възможността да пият нектар от близките градини на хората, без да бъдат смущавани от прелитащи над главите им самолети.

Няколко вида патици и гъски изглежда също използват блокирането на градовете, особено когато то съвпада с пика на миграциите им. “Ние виждаме гъски и патици в средата си през цялото време и затова сме склонни да мислим, че техните популации са напълно здрави и устойчиви на човешката дейност", казва Копер.

Червеноопашат ястреб, прелитащ над улиците на Ню Йорк. Много видове бързо се приспособиха към „антропаузата“, променяйки поведението си за няколко седмици.

© Фотография: Линкън Карим

Устойчивите решения изискват нещо повече

Според Копер резултатите от проучването са насърчителни по отношение на опазването на околната среда. „За съвсем кратък период от време птиците промениха поведението си - в рамките на няколко седмици“, обяснява той.

И макар че локдаунът със сигурност се усеща като драматична промяна в живота на всички нас, реално движението на хора е ограничено едва с осем до 20 % в пика на блокирането. „Ако ние, като общество, решим да променим поведението си, за да намалим безпокойството на птиците в нашата среда, това ще има ефект, и той ще бъде видим почти веднага“, казва Копер.

Джон Суодъл, професор по биология и директор на Института за интегративно опазване в колежа “Уилям и Мери”, описва изследването като „хубав мащабен пример“ за въздействието на човешката дейност върху използването на планетата от птици. Но той предупреждава, че „спирането на движението на хората или мащабното им изключване от ландшафта не са устойчиви решения за предотвратяване на изчезването на видовете, предизвикано от нас.“ А усилията за смекчаване на шума или подобряване на технологиите са “лейкопласт”, който слагаме на раната, за да лекуваме симптомите, а не причините.

Амбър Рот, асистент в Университета на Мейн, който изследва възможните решения за опазване на околната среда, добавя, че макар да беше прекрасно да се види жълта дървесница (птица от семейство Parulidae) в кампуса по време на блокирането през 2020 г., „шумът и човешката суматоха в градовете може да постави птиците в рискови ситуации."

Авторите на изследването са съгласни, че е твърде рано да се каже дали „антропаузата“ носи дълготрайни ползи за птиците. Всъщност внезапното връщане към нормалните нива на човешка активност след приключването на блокирането може да е създало „екологични капани“ за тези от тях, които са избрали да гнездят във временно гостоприемните райони през пролетно-размножителния сезон.

„Сблъсъците с прозорци и витрини, срещите с домашни котки и с други градски хищници, може да се окажат фатални за преживяемостта на птиците, навлизащи в градската среда. И това вероятно остава реална заплаха по време на цялата пандемията”, обяснява Рот.

"Необходими са повече изследвания, за да се разберат последствията от нашата дейност в градовете и дали стичането на птиците в човешката среда е нещо хубаво или всъщност е точно обратното."