Извън Слънчевата система има изненадващо голям брой планети, които може да са обитаеми – сочи ново проучване

Някои звезди може да имат до седем подобни на Земята планети в своята орбита. Това е резултатът от проучване, публикувано в Astronomical Journal.
Илюстрация: NASA

Към момента Земята е единствената обитаема планета в Слънчевата система. Водата в океаните е предпоставка за наличието на живота такъв, какъвто го познаваме. Учените винаги са се интересували от наличието на живот в космоса и отдавна изследват потенциално обитаеми планети в други системи. Те се наричат още екзопланети.

Проучване, публикувано в Astronomical Journal, доказва, че някои звезди в обитаемата зона около  тях – както Слънцето в нашия случай – теоретично биха могли да „носят“ до седем подобни на Земята планети. Учените, работещи с астробиолога Стивън Кейн от Калифорнийския универистет, САЩ,  използват алгоритъм , за да изчислят този максимален сбор, съобщава Business insider.

Този алгоритъм симулира планети с различни размери, обикалящи около тяхната звезда, като взема предвид гравитационните сили и взаимодействието между планетите за период от милиони години. „Ако планетите бяха повече от седем те щяха да се приближат прекално и да дестабилизират орбитите си“, казва Кейн.

Според проучванията нашето Слънце би могло теоретично да „понесе“ шест планети на които има вода и живот. Но в нашата система има голяма планета, която според Стивън Кейн, не позволява това. „Юпитер има огромен ефект върху обитаемостта на нашата Слънчева система, тъй като той е огромен и се отразява върху другите орбити“, казва ученият. Масата на Юпитер е два пъти и половина по-голяма от тази на всички останали планети в нашата Слънчева система взети заедно.

Учените продължават да търсят звезди, заобиколени от много малки планети. Такава подобна звезда е Beta CVn, която се намира на 27 светлинни години от нас и е сравнително близко до Земята. Тъй като там няма планета с размерите на Юпитер, телескопите на НАСА ще бъдат използвани да изследват пространството около нея за обитаеми планети. Подобни проекти отварят нови врати в търсенето на живот в космоса. Те също така помагат на учените да разберат как животът на нашата планета може да се промени в бъдеще,  отбелязва Business insider.