Изумителна археологическа находка: има ли „подземен свят“ под земята?

Наука

Археологически разкопки в каменния храм Язълъкая в Турция, които започват преди близо 200 години, разкриват древен календар и карта на космоса, представящи интересни доказателства. Странните каменни резби включват детайли от „подземния свят“.

Барелеф с дванайсетте божества на подземния свят в каменния храм в Язълъкая, Турция

© Снимка: iStock

В храма, открит от френския археолог и историк Шарл Тексие през 1834 година, варовикови резби изобразяват над 90 различни фигури, в това число животни, чудовища и богове.

На учените са им нужни 200 години, за да дешифрират рисунките. Те успяват да определят, че е изобразен космосът, който включва Земята, небето и „подземния свят“, доказващи жизнеността на мита за творението.

На една от стените има рисунки на богинята на Слънцето и богинята на бурите, където се вижда, че боговете са разположени по-високо от другите фигури. На източната и западната стени на храма са по-обикновените хора, фазите на луната и сезоните, означаващи „циклите на прераждане“, според учените.

Специалистите предполагат, че по това време е имало около 17 божества. В едно от помещенията има рисунка, посветена на „подземния свят“

„Смятаме, че храмът напълно представлява символичния образ на Вселената, в това число и статичните нива – Земя, небе и подземен свят, както и цикличните процеси на обновление – ден и нощ или лято и зима“, обяснява един от изследователите в интервю, публикувано в Journal of Skyscape Archaeology./ Jerusalem Post

Чудото на археологията в снимки

Чудото на археологията в снимки

В тази галерия ви представяме снимки, които хвърлят светлина върху нашето вълнуващо минало.