Изригването в Исландия вероятно бележи началото на активна вулканична дейност

Природа • •

Изригването на вулкан на полуостров Рейкянес, за първи път от 800 години насам, не застрашава населени места, но представлява уникална възможност да се изучат геоложките мистерии на региона.

След 15 месеца силни земетресения, от които около 50 000 за последните три седмици, на полуостров Рейкянес изригна вулкан – според много геолози очаквана развръзка.

В петък на 19 март около 8:45 вечерта местно време край платото Фаградалсфял, на около десет километра от най-близкия град, започват да се изливат разтопени скали.

Изригването включва сравнително малко количество лава и е малко вероятно да застраши населени места. Този тип разтопена скала е флуиднаи задържаните газове лесно се освобождават. Тя не изригва и не е особено експлозивна. Според учените активността на вулкана ще продължи още няколко дни или седмици преди да спре.

Това обаче може би бележи началото на нещо по-голямо. Според данни от исторически разкази и следи от предишни изригвания в района, за последните сто години се наблюдава увеличение на сеизмична активност.

„По всичко личи, че вулканът се събужда“, казва Дейв Маггарви, вулканолог от Ланкастърския университет. Изригването в района Гелдингадалур представлява безпрецедентната възможност да се изучи дългосрочната вулканична активност в югозападна Исландия. Много учени се включват в разследването каква може да е причината.

Земетресенията не са необичайни за полуостров Рейкянес, който е разположен на Средноатлантическия хребет. Но от края на 2019 г. трусовете са по-чести и по-енергични. Поради тях исландците на полуострова, особено тези, живеещи в крайбрежния град Гриндавик, имат проблем със спането нощем.

Земетресения разтърсват Исландия. Следват ли вулканични изригвания?

Земетресения разтърсват Исландия. Следват ли вулканични изригвания?

През изминалите 800 години живописният полуостров Рейкянес, в най-югозападния край на Исландия, е сравнително тих. Преди 15 месеца обаче се наблюдава събуждане.