Изпратиха виртуален астероид към Земята

Наука

Космически агенции от цял свят участваха в симулирания от НАСА сблъсък на Земята с астероид. По време на виртуалното упражнение специалистите не успяват да овладеят астероида напълно и той засяга част от Европа – което доказва колко неподготвени сме за подобна криза.

© Снимка: iStock

Експерти от САЩ и Европейските космически агенции взеха участие в едноседмичния експеримент ръководен от НАСА, по време на който бе симулиран следния хипотетичен сценарий: астероид на 56 милиона километра от Земята се приближава към нея. След шест месеца предстои сблъсък.

Всеки ден от упражнението участниците научават подробности за размера на астероида, тректорията му и вероятността от сблъсък. После заедно трябва да използват технологичните си познания и да измислят план за спирането на космическата скала. Но не успяват да стигнат до решение. Групата установява, че никоя технология, съществуваща на Земята, не може да спре хипотетичния астероид. В симулираната реалност астероидът удря централната част от Европа.

Доколкото ни е известно към момента няма астероиди заплашващи Земята, но достатъчно големи такива минават покрай нас незабелязано. Затова НАСА и други институции искат да се подготвят за подобна ситуация. Виртуалният астероид е наречен 2021 PDC. Калкулацията на траекторията доказва, че 2021 PDC почти сигурно ще се сблъска с Европа или Северна Африка. Участниците в симулацията разработват различни варианти за разрушаването или отклоняването на астероида от орбитата му. Но стигат до заключението, че подобни мисии не могат да се стартират за толкова кратко време. „Ако се сблъскаме с хипотетичния 2021 PDC в действителност, няма да можем толкова бързо да изстреляме апарати “, казват участниците.

НАСА също така разглежда възможните действия, които биха могли да се предприемат, ако действително опасен астероид се засили към Земята. Сред вариантите са детонация на експлозивно устройство край космическото тяло или обстрелването му с лазери, които да променят траекторията на астероида. Друга опция е изпращането на космическа сонда и директен сблъсък с него, за да бъде отклонен от траекторията. Последният вариант според НАСА е най-реалистичен.