Учени планират да заселят Арктика с хибридни мамути

Наука

Десет хиляди години след като вълнестите мамути изчезват от лицето на Земята, учените се впускат в амбициозен проект за връщане на праисторическите зверове в арктическата тундра.

Илюстрация на стадо вълнести мамути в сцена от ледников период.

Всъщност перспективата за пресъздаването на мамути и връщането им в природата се обсъжда повече от десетилетие. Но по-рано през септември, група изследователи обявяват и нужното финансиране, което според тях може да превърне мечтата в реалност. Сумата е 15 милиона долара.

Проектът се ръководи от компанията за биологични науки и генетика Colossal, Джордж Чърч, професор по генетика в Медицинското училище на Харвард и предприемач в областта на технологиите и софтуера, пише The Guardian.

Първоначално екипът иска да създаде хибрид слон-мамут чрез създаване на ембриони с ДНК на мамут в лабораторни условия.

Най-напред ще бъдат взети кожни клетки от азиатски слонове (видът е застрашен от изчезване), които ще бъдат променени в “по-универсални” стволови клетки, които носят ДНК на мамут.

Конкретните гени, които са отговорни за вълнестата козина, изолационните мастни слоеве и други адаптации към студен климат, се идентифицират чрез сравняване на геноми на мамути, извлечени от намерени замразени останки на животни в Арктика, с тези на близкородствените им азиатски слонове.

След това създадените ембриони ще бъдат поставени в сурогатна майка или в изкуствена утроба. Ако всичко върви по план, изследователите очакват първите малки след шест години.

„Нашата цел е да направим устойчив на студ слон, но той ще изглежда и ще се държи като мамут”, казва Чърч. Хибридният вид би трябвало да се чувства комфортно при -40 °C и да прави всичко, което са правели мамутите, а днес и съвременните слонове, “по-специално събарянето на дървета“.

Кичури козина на вълнест мамут в пластмасова торба. Останки от изченалия преди хиляди години животински вид.

Разнопосочни мнения

Проектът е представен като част от усилията да се помогне за опазването на азиатските слонове, като се “оборудват” с черти, които ще им позволяват да процъфтяват в огромни участъци от Арктика, известни като мамутска степ. Също така, учените смятат, че въвеждането на стада хибриди слон-мамут в арктическата тундра може да помогне за възстановяване на разрушеното местообитание, както и да помогне в борбата с негативните въздействия на климатичната криза. Например, като събарят дървета, хибридните животни могат да помогнат за възстановяването на древните арктически пасища.

Не всички учени обаче смятат, че създаването на подобни на мамут животни в лаборатория, е най-ефективният начин за възстановяване на тундрата. „Моето лично мнение, е, че дадените обосновки - идеята, че бихте могли да геоинженерирате арктическата среда с помощта на мамути - не е правдоподобна“, казва д-р Виктория Херидж, палеонтолог и еволюционен биолог от Музея за естествени науки в Лондон.

„Мащабът, с който трябва да направите този експеримент, е огромен. Говорите за стотици хиляди мамути, при които само бременността отнема 22 месеца и още по 30 години на индивид за достигане на зрялост", казва тя.

На този аргумент, учените отговарят, че “нашата цел не е просто да върнем мамута, а да върнем стадата обратно в Арктическия регион, където да се кръстосват успешно.”

Дали обаче азиатските слонове ще бъдат склонни да се размножават с хибридите, засега не е известно.

„Въпреки че имаме нужда от множество различни подходи, за да спрем изменението на климата, ние също трябва да предприемем отговорни решения, за да избегнем непредвидими вредни последици. Това е огромно предизвикателство в огромната Арктика, където имаме различни екосистеми, съществуващи при различни условия на околната среда”, казва Гарет Финикс, професор по екология на растенията и глобалните промени в Университета в Шефилд, Великобритания.

„Например мамутите се предлагат като решение да се спре затоплянето на Арктика, тъй като те могат да премахнат дърветата, да утъпкат земята и да превърнат района в пасище, което може да помогне за поддържането на трайно студена земя. Ние обаче знаем, че в залесените арктически райони, дърветата и мъховите покрития могат да бъдат от решаващо значение именно за поддържането на ниските температури. Така че премахването на дърветата и утъпкването на мъха е последното нещо, което бихте искали да направите”, казва Шефилд.