Инсулт: какви симптоми могат да ви предупредят години по-рано за него

Наука

Холандски учени доказват, че симптоми за инсулт може да се повяват до десет години предварително. В проучването с продължителност 30 години са участвали над 14 700 души.

Инсултът е една от най-често срещаните болести на старата възраст. Възможно е обаче той да се предотврати. Това е заключението на холандски изследователи, публикувано в Bild.

За целта учени от Erasmus MC University в Ротердам са изследвали над 14 700 души за период от близо 30 години. Те установяват, че знак за инсулт на по-късна възраст може да е трудно справяне с ежедневни задачи като банков превод или почистване на апартамента. Ако често забравяте неща, това също може да е предупреждение. Учените доказват, че пациентите с инсулт се справят по-зле с когнитивните тестове години преди болестта да се прояви.

Лекарите съветват да отидете на преглед възможно най-скоро и да имате предвид дори най-малките знаци. Обичайните предупредителни сигнали включват проблеми с говоренето, разбирането и проблеми с паметта. Ако наблюдавате тези симптоми у себе си или у хората около вас трябва да се консултирате с личен лекар или с невролог. По-добре е да направите повече отколкото недостатъчно изследвания.

Инсултът е резултат от съдово заболяване при което артериите в мозъка се запушват и мозъчните клетки не се снабдяват с достатъчно кръв и кислород. Този блокаж не се случва за една нощ, а се получава с времето. Други рискови фактори, за които трябва да следите са високо кръвно налягане, сърдечни аритмии, диабет, пушене и липсата на движение.