Играят ли си пчелите? Революционно проучване казва „да“.

Природа Наука • •

Животът на насекомите може би е по-богат и по-сложен, отколкото се смяташе досега.

Земната пчела (Bombus terrestris audax) е разпространена в цяла Европа и има изненадващо експанзивен нрав и когнитивни способности.

© ALAMY

Много животни обичат да играят, често без друга видима причина, освен за удоволствие. Собствениците на домашни любимци знаят, че това е вярно за котки, кучета, дори гризачи, а учените са наблюдавали същото при някои риби, жаби, гущери и птици. Но какво да кажем за насекомите? Достатъчно богати ли са техните умове и живот, за да направят място за игра?

Ново изследване, публикувано в Animal Behavior, показва, че земните пчели изглежда обичат да се търкалят около дървени топчета, без да бъдат обучавани или да получават награди, вероятно само защото е забавно.

„Това показва, че пчелите не са малки роботи, които просто реагират на стимули… и те наистина извършват дейности, които могат да бъдат приятни“, казва водещият автор Самади Галпаядж, изследовател в Лондонския университет „Куин Мери“.

Тези констатации допълват нарастващите доказателства, че пчелите са по-сложни, отколкото се смяташе досега. Ако играят единствено за забавление, наслада и удоволствие, това повдига важни въпроси за това какви чувства изпитват - и дали могат да бъдат считани за разумни.

Да имаш топка

Земните пчели (Bombus terrestris audax) са един от най-разпространените видове земни пчели в Европа, често срещани в паркове и градини, и използвани като опрашители в оранжерии. Тези мъхести, бръмчащи насекоми са известни на науката като малки социални същества с изненадващо широки когнитивни способности. През 2017 г. учени от Университета „Куин Мери“ провеждат изследване, което показва, че пчелите могат да бъдат научени да играят футбол, отбелязвайки гол с малки дървени топчета в замяна на награда.

Видео: Играят ли си земните пчели? YouTube, @Samadi Galpayage

По време на този проект учените разбират, че някои от земните пчели изглежда обичат да се търкалят около топчетата, без очевидна причина или полза. За да провери хипотезата, че пчелите правят това за забавление, Галпаядж провежда няколко експеримента. В един от тях 45 земни пчели са поставени в оградено пространство, свързано с отделна зона за хранене чрез пътека, заобиколена от 18 цветни дървени топчета. Пчелите нямат препятствия по пътя към храната, но имат възможност да се отклонят от пътеката и да взаимодействат с жълтите, лилавите и небоядисани дървени топчета в продължение на три часа всеки ден, за 18 дни. От едната страна на пътеката топчетата са залепени за повърхността, а от другата са подвижни.

Маркираните според възрастта и пола си пчели, предпочитат зоната с подвижни топчета, като се възползват максимално от възможността. Неколкократно са записани да търкалят топчетата с телата си. Някои пчели правят това само веднъж, докато други 44 пъти в рамките на един ден, а една прави това цели 117 пъти в хода на изследването.

Фактът, че пчелите продължават да се връщат към топчетата и да ги търкалят, „подсказва, че има нещо възнаграждаващо в това“, казва Галпаядж. Мъжките пчели изглежда играят с топчетата по-дълго от женските, модел, открит в подобни изследвания на гръбначни животни по време на игра. Младите пчели, на възраст под 3 дни, също търкалят топчетата повече от пчелите на възраст над 10 дни. Това съответства на откритията за останалата част от животинския свят.

„Повечето игра при по-младите индивиди може да бъде свързано с тяхната подготовка за света, в който се намират“, казва Елизабет Франклин, поведенчески еколог, специалист по социални насекоми в Cornwall College Newquay, която не участва в изследването.

Правилата на играта

Според научните критерии, разработени отчасти от Гордън Бъргхард, изследовател по етология в Университета на Тенеси, играта трябва да бъде доброволна, спонтанна или възнаграждаваща сама по себе си. Актът на „игра“ е поведение, което няма непосредствено очевидна функционалност, като получаване на храна, намиране на подслон или чифтосване.

Този документ включва един от „най-добрите експерименти“ относно играта при животни, защото внимателно тества всички тези показатели, казва Бъргхард, който не участва в проучването.

Земна пчела, хранеща се от лавандула. Тези насекоми имат впечатляващи умения за боравене с цветя.

© ALAMY

Например, в този експеримент търкалянето на топчето по никакъв начин не води до осигуряване на храна. Пчелите не са опитвали да захапят или да изпъват хоботчето си към топчетата в търсене на сладка награда. И най-важното, те се връщат, за да ги търкалят допълнително, дори след като са се нахранили.

По време на експериментите пчелите не са показвали гениталиите си, което предполага, че не е имало опити за чифтосване - и те са търкаляли топчетата във всички посоки, което показва, че не се опитват да разчистят жизненото си пространство, както правят понякога.

„Мисля, че е невероятно, когато видите малката пчела върху топката“, казва Бъргхард, докато се смее. „Ако видите това при друго животно, без проблем ще го наречете игра.“

Въпрос за милион долара

Според Бъргхард играта е сложен набор от поведения, които са се развили независимо при много животни и които могат да имат множество функции за тяхното развитие.

Съществата, чийто живот изисква фино настроени двигателни умения, за да си набавят храна, са по-склонни да си играят с предмети, според изследване на нечовекоподобни примати. А земните пчели наистина използват някои впечатляващи движения, за да извличат нектар и цветен прашец.

Въпреки това, учените остават разделени относно това дали „играта“ като такава има дългосрочни адаптивни ползи.

„Това е въпрос за милион долара”, въпреки че не липсват изследвания, казва Волф-Дитмар Хетерот, изследовател от Лайпцигския университет в Германия, който изучава поведението на плодовата муха и също не участва в изследването. „Защо го правят и каква е ползата? Каква е адаптивната стойност на поведението?“

Ако единствената причина за играта е удоволствието, това означава, че учените трябва да започнат да задават истински въпроси за това дали насекомите имат чувства и следователно дали са съзнателни.

„Мисля, че доказателствата са доста ясни и да, те сочат към един много по-богат свят на чувства, на способности, не само да страдаш, но и да се наслаждаваш на нещата“, казва Ларс Читка, ръководител на лабораторията за изследване на пчелите в Университета „Куин Мери“ и автор на книгата The Mind of a Bee.

Изследванията показват, че плодовите мушици се плашат, а раците се тревожат. Изследването на игрите може да разшири обхвата на начина, по който разбираме познанието на насекомите. Всъщност, тези констатации допълват предишни изследвания от лабораторията на Читка, които вече са показали, че земните пчели могат да изпитват нещо като положителни емоции и оптимизъм – сладко лакомство може да промени емоционалното им състояние по положителен начин, карайки ги да преследват награда по-бързо или по-бързо да се възстановят след уплаха.

„Това е много смиряващо, това показва, че ние като хора сме само едно от многото мислещи и наслаждаващи се или страдащи същества навън“, казва Читка.

Според ново проучване насекомите изпитват болка така, както и гръбначните