И мравките боледуват! Излизат в „болнични“, за да не заразят другите

Природа

Заразното гъбично заболяване с Metarhizium brunneum може да унищожи мравуняка за 48 часа.
© Снимка: БГНЕС

Интересно е обаче, че доказалите многократно интелигентността си насекоми щом се заразят, стоят далеч от колегите си и се пазят от общия дом, пише Дейли Мейл.

Така малките стратези спират разпространението на смъртоносната инфекция, за да защитят останалите членове на колонията. Мравките си вземат „болнични“, твърдят шеговито учените в журнала Science. Това сочи проучване, свързано с живота на това малко насекомо.

Галерия | Огнените мравки правят салове от телата си

Изследователи от университета в Лозана, Швейцария са използвали специална автоматизирана система за проследяване на мравки, за да изучават колонии от типа черна градинска мравка. Видът се среща в цяла Европа, както и в части от Северна Америка, Южна Америка, Австралия и Азия.

Техните работници са разделени на занаятчии, събиращи храна извън мравуняка и бавачки, които се грижат за отглеждане на потомството. Търсещите храна работници са най-вероятните носители на инфекции, но веднъж заразени, те взаимодействат по-малко с другите мравки и рядко влизат в контакт с тях в мравуняка.

Изследователите са заразили някои от мравките с Metarhizium brunneum, силно заразна гъбичка, която убива буболечките за по-малко от 48 часа. В рамките на ден от инфектирането, заразените мравки-работници са започнали да прекарват повечето време извън гнездото и са се оттеглили от своите събратя.

Тези, които не са били изложени на болестта, са положили големи грижи да се изолират, а бавачките са отнесли потомството по-надълбоко в мравуняка. Тази тактика е ограничила разпространението на инфекцията в цялата колония, като е опазила кралицата от лепналите убийствената гъбичка.

Галерия | Мравките

Остава неясно как мравките диагностицират инфекцията, но учените подозират, че те може би забелязват спорите върху себе си или колегите си. Според тях хората биха могли да научат едно-две неща за карантинното здравеопазване от социализирани насекоми като мравките.

„Мисля, че бихме могли да научим от тези насекоми как да намалим разпространението на болести от голям мащаб върху населението“, каза водещият автор на изследването д-р Натали Строеймейт. Биологът обаче признава, че мравките са добър примерен модел само до един момент. „Не можем наистина да изискваме от болните хора да се жертват, умирайки в изолация като мравките“, казва тя. /БГНЕС