Homo sapiens и неандерталците са се кръстосвали изненадващо често

Наука България

Когато някои от най-ранните представители на Homo sapiens мигрират в Европа преди около 45 000 години, те срещат неандерталци, които вече живеят на континента. И изглежда, че връзките между двата вида процъфтяват.

Антрополог разкрива човешки череп. Изображение с илюстративна цел.

© Източник: iStock

Анализите на ДНК, извлечена от най-старите известни човешки вкаменелости в Европа, датирани приблизително на 45 000 години, предполагат, че кръстосването между Homo sapiens и неандерталците, които по това време са на път да изчезнат, е било по-често срещано, отколкото се предполага. Това става ясно от две конкретни проучвания – едното от пещерата “Бачо Киро” в България, а другото от пещера в Чешката република.

Генетичните доказателства в новите доклади показват за първи път, че различни човешки популации достигат Европа малко след 50 000 години. Неандерталците се кръстосват с всички открити досега човешки групи, което гарантира, че някои от техните гени продължават да живеят в ДНК на съвременния човек, пише Science News.

ДНК доказателства от България

Останките на три индивида Homo sapiens, открити в българската пещера “Бачо Киро”, на територията на Община Дряново, позволяват да се извлече ДНК от тях, съдържаща между 3 и 4 % неандерталски гени, съобщава еволюционният генетик Матея Хайдиняк от Института “Франсис Крик” в Лондон на 7 април 2021 г. в Nature.

Древната ДНК е извлечена от зъб, както и от два костни фрагмента, датирани на възраст между 43 000 и 46 000 години. Заедно с човешките останки тук са открити и каменни оръдия на труда, изработвани от хората през късната каменна епоха (късен неолит).

Всички индивиди от “Бачо Киро” са имали близки неандерталски предци - едва пет до седем поколения назад в родословието си“, казва Хайдиняк.

Илюстрация на праисторически човек от каменната ера, облечен в животинска кожа, държи копие с каменен връх по време на лов.