Гравитацията на Земята промени курса на астероид с размер на Хеопсовата пирамида

Природа Наука

Нови снимки на НАСА разкриват как наскоро открития астероид 2024 MK, който премина покрай Земята в края на юни, значително променя орбитата си в резултат на близкото му приближаване до нашата планета.

Нови "бистатични" изображения на астероид 2024 MK показват, че орбита на космическата скала около Слънцето е променена от скорошно близко преминаване до Земята.

© NASA/JPL-Caltech

В края на юни гигантска космическа скала, по-голяма от Голямата пирамида в Гиза, профуча между Земята и Луната със скорост над 34 000 км/ч. Рядката, изключително близка среща позволи на астрономите да заснемат първите снимки на астероида, които разкриват, че близкият до Земята обект е бил леко изместен от курса си от гравитационното привличане на нашата планета, променяйки завинаги пътуването му около Слънцето.

Астероидът, наречен 2024 MK, е с диаметър около 150 м, което го прави достатъчно голям, за да унищожи голям град. „Потенциално опасната“ космическа скала, която има неправилна и удължена форма, е забелязана за първи път да се движи към Земята на 16 юни от единия от четирите телескопа на финансираната от НАСА система ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System - роботизирана астрономическа система за проучване и ранно предупреждение, оптимизирана за откриване на по-малки обекти в близост до Земята няколко седмици до дни преди да ударят Земята), разположен в Южна Африка.

На 29 юни, само 13 дни след откриването му, 2024 MK достига най-близката си точка до Земята, докато прекосява орбитата на нашата планета на разстояние от около 295 000 км - или около три четвърти от разстоянието между Земята и Луната.

Астрономите от Обсерваторията Голдстоун (Goldstone Deep Space Communications Complex) в Калифорния, наблюдаваха прелитането с помощта на телескопа Goldstone Solar System Radar. Отразявайки радиовълни от космическата скала, преминаваща до Земята, екипът създава зърнести „бистатични“ изображения на астероида, които им помагат да определят точната му форма и да начертаят вдлъбнатините и хребетите на повърхността му. Новите снимки са публикувани на 3 юли от Лабораторията за реактивно движение (JPL) на НАСА.

Новите наблюдения на 2024 MK разкриват, че траекторията на космическата скала се е променила, откакто е открита за първи път. Това вероятно се дължи на факта, че Земята го е придърпала гравитационно, докато е минавал покрай планетата ни, приближавайки го малко по-близо до нас.

Тази промяна е значителна. Преди това астероидът е обикалял около Слънцето на всеки 3,3 години, прекарвайки по-голямата част от времето в Астероидния пояс между Марс и Юпитер. Учените обаче сега смятат, че ще са необходими 24 дни по-малко, за да завърши маршрута си, според JPL.

Но за щастие „прогнозното му движение показва, че [все още] не представлява заплаха за нашата планета в обозримо бъдеще“, пишат представители на НАСА в изявление.

Според предишните изчисления MK 2024 трябваше да направи следващия си най-близък подход до Земята през 3037 г. Сега обаче това може да се случи няколко месеца по-рано от очакваното поради новата му орбитална траектория. В момента не е ясно колко близо ще премине покрай нас, нито дали гравитацията на нашата планета ще промени допълнително орбитата му, пише Live Science.