Галактика без тъмна материя стъписва учените

Наука

Необичайна далечна галактика озадачава учените не заради това, което представлява, а заради това, което липсва в нея.
Тази снимка на множество галактики е заснета от „Хъбъл“. Поглед към една от тях разкрива, че й липсва основна част: мистериозната субстанция известна като тъмна материя. Снимка: NASA, ESA and the HST Frontier Fields tea

На около 65 милиона години от нас се намира мъждивата, дифузна галактика NGC1052-DF2. Защо тя озадачи учените?

Оказва сем че тя има 400 пъти по-малко тъмна материя от очакваното за обект от нейния размер. По принцип не цялата маса на галактиките е видима: към микса от обичайна материя, като звездите и планетите, се очаква галактиките да съдържат тъмна материя – невидима субстанция, която съставлява по-голямата част от масата на Вселената. Въпреки че не можем да я наблюдаваме директно, ние знаем, че тя съществува, защото можем да видим как гравитацията влияе на обикновената материя.

Имайки предвид пропорциите в другите галактики, изолирана галактика като NGC1052-DF2 би трябвало да има около сто пъти повече тъмна материя от обикновената. Но изглежда тя…няма никаква.

Галерия | Поглед в мрака

Как са разбрали учените?

Използвайки телескопа от роботизираната обсерватория Dragonfly Telephoto Array екип начело с Питер ван Докум (Pieter van Dokkum) от Йейлския университет успява да погледне отблизо NGC1052-DF2. Като проследява движението на 10 обекта в района на галактиката, екипът успява да определи колко маса с крие в нея. Изненадващо тя възлиза на масата, която учените биха очаквали да имат само звездите в нея.

Едно необичайно наблюдение не може да обори цяла теория, но откриването на галактика, която е лишена от тъмна материя определено предполага няколко неща. Първо, тя определено променя идеите за това как се образуват галактиките.

„Според съвременните теории те се формират в ореол от тъмна материя“, казва Риса Векслер от Станфордския Университет. „Има доста тясна връзка между количеството звезди, които са се образували и тъмната материя там, поне в началния етап.“

С други думи – няма тъмна материя, няма галактика.

Ван Докум и колегите му очертават няколко сценария, които биха могли да обяснят как тази галактика без тъмна материя се е образувала и развила, но не ги харесват особено. Векслер също е объркана и според нея ако се окаже, че галактиките може да се образуват при отсъствието на тъмна материя това би било поразително.

Парадоксалното е, че липсата на тъмна материя в този звезден конгломерат доказва, че тъмната материя всъщност съществува.