Фосилизирано повръщано на 150 милиона години дава прозрения за праисторията

Наука

Преди около 150 милиона години в днешна Юта едно животно хапва малка жаба и саламандър. След това връща обяда си.

Фосилизираното повръщано съдържа кости от малки земноводни.

© Джон Фостър, Ейдриън Хънт, Джеймс Къркланд

Прелистваме страниците на историята на бърз ход, чак до наши дни, когато екип от палеонтолози идентифицират и изследват фосилизираното повръщано, разплитайки мистерията по пътя. Те публикуват констатациите си в Palaios през август.

Учените откриват жабешки кости, включително някои, които вероятно са на попова лъжичка, и парченца саламандър. „Аспекти на тази нова вкаменелост, свързани с подредбата и концентрацията на костите в находката, предполагат, че купчината е била повърната от хищник“, казват изследователите в изявление.

Илюстрацията показва две риби, едната ловува, а другата повръща плячката си.

© Брайън Енг

Повърнатото датира от късната юра, време, когато огромни динозаври, като брахиозавъра и бронирания стегозавър все още бродят по Земята. Повръщаното обаче не идва от тях.

Богатата на вкаменелости и растителни останки Формация Морисън в Юта, някога е представлявала езеро, в което живеели земноводни и риби. Известно е, че повръщането е характерна особеност на древната риба лъчеперка, например. Възможно е това поведение да е било стратегия за отвличане на вниманието на хищници.

Забележителното в находката е, че макар да се е случило преди много милиони години, тя представя добре позната сцена.

„Имаме три животни, които все още живеят наоколо, взаимодействали помежду си по същите начини, както и днес - плячка, изядена от хищници, и хищници, вероятно преследвани от други хищници“, казва съавторът на изследването Джон Фостър, уредник в Природонаучния държавен парк музей. „Това само по себе си показва колко сходни са някои древни и съвременни екосистеми на Земята.“

Изследователите се надяват да намерят други, подобни вкаменелости във формацията Морисън в Юта, пазеща много останки на динозаври и истини за праисторията, които очакват да бъдат открити.

Повръщането може да не звучи като най-бляскавата палеонтологична тема, но то е завладяващ (и леко груб) прозорец към живота през праисторията, пише CNET.