Фосили на „невероятно, ужасяващо“ морско чудовище са открити в Мароко

Наука Природа

Фосилизиран череп на млад мозазавър, наречен Thalassotitan atrox.

© Ник Лонгрич / Университета в Бат

Преди много време, в морето на днешно Мароко, голям гущероподобен хищник от семейство Мозазаврови владее водите.

Екип от изследователи, ръководен от палеонтолога Ник Лонгрич от Университета в Бат, Великобритания, описва огромен нов мозазавър, наречен Thalassotitan atrox, в проучване, публикувано през август в Cretaceous Research.

В края на периода креда, преди 66 милиона години, морските чудовища наистина са съществували“, казват изследователите.

„Thalassotitan atrox е бил невероятно, ужасяващо животно“, казва Лонгрич. „Представете си комодски варан, кръстосан с бяла акула, кръстосан с Т-рекс, кръстосан с косатка.“

Животното е достигало 9 метра дължина. Като върховен хищник, той е ловувал други морски влечуги, използвайки гигантските си зъби, подобни на тези на косатката. Вкаменелостите показват силното им захабяване, което е индикация за увреждане от дъвкането на костите на плячката.

Изследователите подозират, че са открили и доказателства за плячката на гиганта, включваща големи риби, морски костенурки, плезиозаври (морски влечуги), както и други видове мозазаври, всички показващи признаци на киселинно увреждане. Това предполага, че те са прекарали известно време в компанията на стомашните сокове на Thalassotitan atrox.

Мароко е гореща точка за вкаменелости от мозазаври. Лонгрич отбеляза, че вероятно там са живели около 30 вида морски влечуги. Новите вкаменелости на Thalassotitan atrox са особено интригуващи заради възможността да бъдат описани хранителни навици на огромното праисторическо чудовище.