Еверест изобилства от живот - от гъбички до пеперуди

Природа • •

В скорошно проучване ДНК, скрита в разтопена вода от най-високия връх в света, разкрива богатство от биоразнообразие.

Тибетският улар (Tetraogallus tibetanus) е птица от семейство Фазанови и един от видовете, регистрирани на връх Еверест. (На снимката тибетски улар в Тибет.)

© NATURE PICTURE LIBRARY

През пролетта на 2019 г. Трейси Сеймън лежи будна, заслушана в дълбокия тътен на пропукващия се лед. Ледникът, върху който трябва да спи в подножието на Еверест, се размества под палатката ѝ.

Сеймън, молекулярен биолог от Обществото за опазване на дивата природа в Ню Йорк, прекарва три седмици в преход в района на този ледник. Тя се надява да документира биоразнообразието в една от най-екстремните среди на планетата - планина, висока повече от осем километра, където температурите често са отрицателни, кислородът ограничен, а бурите интензивни.

Но въпреки негостоприемната си природа, най-високият връх в света гъмжи от живот. Сеймън и нейният екип откриват 16% от таксономичните разреди на Земята (класификация, включваща семейства, родове и видове), само на южния хълм на Еверест. Те публикуват откритията си в списание iScience през август.

„Чувстваш се много малък, когато се впускаш нагоре в планината“, казва Сеймън. „Невероятно е.“

Тя добавя, че повечето туристи не са наясно с изобилния живот около тях.

Базовият лагер под Еверест се намира на върха на ледника Кхумбу (Khumbu), където екипът на Сеймън живее в палатки по време на част от проучването, заедно с туристи, устремени към върха. Кхумбу посреща около 40 000 души всяка година, което може да е разрушително за околната екосистема, казва съавторът Антон Сеймън, изследовател на въздуха и атмосферата от Апалачинския държавен университет в Северна Каролина, както и изследовател на National Geographic.

Заедно с туристите, изменението на климата също натоварва планината, поради което изследователите искат да създадат карта на нейното биоразнообразие. Изучаването на естествения живот на връх Еверест сега ще помогне на учените да проследят промените в бъдеще.

„Беше завладяващо преживяване и привилегия да бъда част от усилията“, казва Антон, който е съпруг на Трейси.

Откриване на живот в разтопена вода

Екипът се отправя към Еверест като част от инициативата Perpetual Planet – изследователски проект между National Geographic Society и Rolex, насочен към горите, океаните и планините на Земята. В допълнение към изучаването на биоразнообразието, други екипи създават нови метеорологични станции и събират ледени ядра. Подобно на повечето изследователи и туристи на Еверест, работата на Трейси и Антон е подкрепена от екип от шерпи, които носят оборудване, поддържат лагера и водят учените през планината.

За Трейси Сеймън ключът към намирането на признаци на живот е събирането на ДНК от басейни с размразена вода, тъй като всички живи същества отделят ДНК в заобикалящите ги въздух, вода и почва. По този начин учените могат да съпоставят фрагмент от неизвестна ДНК от околната среда (eDNA) със съществуващи данни, за да разберат на кой вид организъм принадлежи.

Изследователите се фокусираха върху най-високите езера и потоци на Еверест, разположени между 4 480 и 5 486 м във високопланинската зона и извън нея. Екипът събира малко над девет литра вода от 10 водни тела около района на Кхумбу. От тях те идентифицират 187 различни разреда, което е една шеста от всички таксономични разреда на Земята.

Таксономичният ред е класификация, която помага на учените да определят как отделните организми са далечно свързани помежду си. Например, хората се класифицират като Homo (род) и sapiens (вид), но също така попадат в семейство Човекоподобни (Hominidae) и разред Примати (Primates), който включва и маймуни.

По-задълбочен поглед към Еверест

Сред организмите, плуващи, летящи и тичащи по привидно безплодните склонове на най-високия връх на планетата Земя, са и тардиградите (или бавноходки) и ротиферите - две издръжливи микроскопични същества, които могат да оцеляват дори в космическия вакуум. Присъстват също пеперуди, еднодневки и други летящи насекоми, в допълнение към различни гъбички, бактерии и растения.

„Глобалната земна маса, която съществува над 4 480 м, е по-малко от 3% от глобалната суша“, казва тя. „Беше много вълнуващо да открием толкова голямо биоразнообразие там.“

Повече бъдещи изследвания ще помогнат за създаването на по-добра карта на биоразнообразието на Еверест и документирането на конкретни организми. А провеждането на проучвания през различни сезони може да разкрие още по-голямо биоразнообразие и да покаже кои родове и видове живеят в планината при различни климатични условия.

След като създаде базова основа, една от следващите цели на Сеймън е да сравни данните с бъдещи проби, най-вече за да документира ефектите от изменението на климата върху биологичното разнообразие на Еверест. Работата на екипа може да помогне за подготовката на бъдещи проучвания икато цяло да проправи пътя за повече изследвания на покрива на света.

Националното географско дружество, посветено на осветяването и защитата на чудото на нашия свят, подкрепя биоложката Трейси Сеймън и работата на изследователя Антон Сеймън като част от експедицията на Еверест Perpetual Planet на National Geographic и Rolex през 2019 г. Научете повече за подкрепата, която Националното географско дружество оказва на изследователите.