Електрическите автомобили стават масови, но какво се случва с батериите?

Околна среда

Когато миналата седмица Форд представиха F-150 Lightning — Изцяло електрическа версия на най-продаваното превозно средство в САЩ – те отбелязаха важен момент в кратката история на електрическите коли. Той бе сравнен с Model T – автомобилът с който колите стават достъпни за средната класа.

© Снимка: VIA AFP/GETTY

През първите 48 часа след дебюта на зареждащото се возило Ford получават 45 000 предварителни поръчки – близо 20% от регистрираните през миналата година в САЩ електрически коли.

F-150 Lightning, наред със стотици други модели електрически коли, е знак, че най-сетне от революционни, електрическите возила се превръщат в масови. Но с разрастването на тази индустрия, която е ключова в борбата с климатичните промени, се появява ново предизвикателство: как да се добият всички минерали, нужни за направата на батериите?

Литият, никелът, кобалтът и медта в батериите до един момент се добиваха от земята. Днес една голяма част от добива на тези материали е концентриран в места като Русия, Индонезия и Демократична република Конго – места, където опазването на околната среда не е приоритет, трудовите стандарти са неясни, а добивната индустрия, знаем, подхранва конфликти сред местните общности. Тъй като броят на електрическите коли се очаква да се покачи от 10 милиона през 2020 г. до 145 милиона до 2030 г. търсенето на минерали за батерии става все по-трудно.

Някои експерти предупреждават, че бумът на щадящите околната среда возила може да доведе до бум в замърсяващия добив на природни ресурси.

За да намалим нуждата от нов добив на ресурси, експертите казват, че ще трябва да се усъвършенстваме в рециклирането на батериите. Именно от тях биха могли да се извлекат нужните ресурси за направа на нови. Но за да не се оказват батериите на бунището са нужни по-добри методи и държавни политики.

Международната енергийна агенция(The International Energy Agency (IEA) изчислява, че светът понастоящем има достатъчно капацитет да рециклира 180 00 метрични тона „мъртви“ батерии от електрически коли годишно. За сравнение всички ЕК на пътя през 2019 г. ще генерират 500 000 метрични тона отпадъчни батерии.

Според скорошен доклад на Earthworks, ако предположим, че 100% от „мъртвите батерии“ се събират за рециклиране, това ще удовлетвори около 25% от търсенето на литий и 35% от търсенето на кобалт и никел до 2040 г.

Европейският съюз вече регулира изхвърлянето на батерии от електрическите автомобили и актуализира изискванията за конкретни цели за възстановяване на минерали. Чрез рециклирането търсенето няма да бъде напълно задоволено. За целта ще са нужни нови подходи в разработването на батерии, които използват по-малко минерали и изграждането на повече вело алеи в градовете за да бъде намалено търсенето на лични автомобили.

Илон Мъск разработва евтина електрическа кола специално за Европа

Вижте повече

Илон Мъск разработва евтина електрическа кола специално за Европа

„Тесла“ планира да пусне компактен електрически автомобил, специално проектиран за Европа, съобщи РИА Новости, цитирайки изявление на Илон Мъск във видеоинтервю за изграждането на „Gigafactory“ в...