“Джеймс Уеб” премина половината път до въвеждане в експоатация

Наука

От 12 юли нататък може да започнем да виждаме Вселената много по-ясно.

© NASA

Миналата седмица учените от НАСА съобщиха, че са калибрирали успешно “окото” на устройство, монтирано на космическия телескоп “Джейм Уеб” (JWST), наречено NIRSpec. Екипът на космическия телескоп трябва да премине през настройка и проверка на общо 17 основни режима, за да подготви апарата за работа.

Сега, след успеха с NIRSpec, Агенцията официално е изминала половината път към тази цел, като изцяло завършените режими вече са 10.

„Нямаме търпение да видим първите научни наблюдения на NIRSpec, които идват това лято!“ - казва екипът.

Накратко за спецификациите на “Джеймс Уеб”

JWST има четири ключови компонента, като всеки от тях е свързан с тези 17 режима. Почти всички режими разчитат на откриването на инфрачервена светлина, което означава, че те могат да проучват част от електромагнитния спектър, невидим за човешките очи.

„Изследването на интензитета или яркостта на светлината по дължината на вълната може да предостави ключова диагностична информация за природата на различни обекти във Вселената“, каза екипът на JWST. „От планети извън Слънчевата система и техните звезди, до бледи галактики на ръба на Вселената, както и обекти в нашата собствена слънчева система.”

Инфрачервената камера на телескопа NIRCam е основният инструмент, предназначен да открива и изобразява Космоса, такъв какъвто е бил в зората на времето. „Ако NIRCam не работи и телескопът не работи“, казва Алисън Норд, член на екипа на JWST от самото начало.

Инструментът Mid-Infrared Instrument (MIRI) е оборудван с камера и спектрограф и по същество представлява “машина за лов на екзопланети”.

Също така, JWST разполага с навигационна система, наречена сензор за фино насочване, както и, разбира се, с най-важния компонент NIRSpec.

Какво е NIRSpec

NIRSpec е инструментът на телескопа “Джеймс Уеб”, който “наблюдава спектри на астрофизични и планетарни обекти в близки инфрачервени дължини на вълната“, казва екипът на JWST.

С други думи, той изследва космически явления, които излъчват светлина в близката инфрачервена област, но вместо просто да изобразява тези обекти, той може да анализира техния химичен състав. И точно това прави телескопа толкова забележителен. Вместо просто да прави снимка на планета, той ще предоставя информация за това какво би било да бъдем на тази планета.

И така, остават само още седем режима, преди да стигнем до дългоочаквания ден - 12 юли. “Напред към звездите, JWST!”, пише CNET.