Как праисторическите хора създавали изкуство, в което образите “оживявали”?

Цивилизация

Когато се доближат до трептящи пламъци, гравираните животни върху тези камъни сякаш оживяват.

© PLOS ONE

Праисторическите хора може да са използвали светлината на огъня, за да създадат илюзията за движение в своето изкуство.

Анализ на 50 гравирани камъка, открити във Франция, предполага, че когато били поставяни близо до огън, трептящата светлина карала релефните изображения да се движат, съобщават изследователите в PLOS ONE.

Тези камъни, открити през 60-те години на XIX век в скалното убежище Монтаструк (Montastruc) във Франция, са гравирани с коне, козирози и елени. Мястото е използвано от ловци-събирачи, населявали района преди 23 000 до 14 000 години.

Изследователите откриват топлинна деформация по тях, което показва, че камъните са били директно изложени на високи температури за продължителен период от време. След това създават техни 3-D модели, които качват в софтуер за виртуална реалност. В компютърна симулация, обектите са поставени до виртуално огнище, така че зоните на топлинна деформация да са най-близо до пламъците. След това учените наблюдават визуалните ефекти на светлината във виртуалната реалност, пише Science News.

“Беше изненадващо да видя колко динамично всъщност е това изкуството и колко много се промени преживяването при наблюдението им, само заради близостта на огъня”, казва Анди Нийдъм, археолог от Йоркския университет, Англия. Резултатите от изследването предполагат, че художниците нарочно са гравирали животните по контурите на камъните, така че “да повлияят на зрителите да видят смислено движение през произволния модел на светлината на огъня”, казва той.

Находката допълва разбиранията на археолозите за връзката между произведенията на изкуството на ранните хора и огъня.

Видео: Симулация във виртуална реалност, която показва как трептящата светлина на огъня създава илюзията за движение на конете, гравирани върху този камък. @ Bradshaw Foundation.