Древни глинени съдове вероятно са били използвани като ръчни гранати

Цивилизация Наука

Ново изследване на древни глинени съдове от Йерусалим от XI – XII век, подкрепя предишни предположения, че подобни предмети може да са били използвани като древни ръчни гранати по време на кръстоносните походи.

Сфероконичен съд, IX - X век. Този тип отличителен съд е откриван при археологически разкопки в много ислямски страни, като неговата функция поражда различни теории. Формата на тези съдове позволява на малките им отвори да са насочени нагоре, дори когато те са поставени странично. Така съдържанието вътре не се разлива. Повечето от тях имат дебели стени и са изработени от твърдо изпечена, плътна, неглазирана глина.

© Spheroconical Vessel / Rogers Fund, 1940 / Public Domain

Сферични археологически артефакти с конусообразна основа (сфероконични съдове) има в музеи по целия свят. Те са били използвани за какво ли не - от съдове за съхраняване и пренасяне на течности до устройства, подобни на лула за пушене.

Тяхната разнообразна употреба е добре документирана, а сега нов анализ предоставя повече доказателства, че пренасянето на експлозиви в тях е едно от предназначенията им.

Проучването се фокусира върху четири глинени фрагмента, открити в Арменската градина в Стария град на Йерусалим между 1961–67 г. и съхранявани в Кралския музей на Онтарио в Торонто, Канада. След като изследват остатъците вътре в съдовете, експертите откриват, че единият от тях съдържа нещо, което прилича на експлозивен материал.

„Това изследване показа разнообразното използване на тези уникални керамични съдове, които включват древни експлозивни устройства“, казва молекулярният археолог Карни Матисън от Университета “Грифит” в Австралия.

Подобни съдове са описани по време на кръстоносните походи като гранати, хвърляни срещу крепости на кръстоносците, произвеждащи силни звуци и ярки светкавици.“

Резултатите от проведените химични тестове показват, че другите три съда съдържат остатъци от масла, ароматизиран материал и лекарства.

Но четвъртият съд, който има много дебели стени и няма украса, съдържа остатъци, които намекват за възможността в него да са се съхранявали химикали или химически експлозиви.

Размерът и формата на един от намерените съдове предполагат, че той е бил използван като граната. По стените му, които са много плътни, няма декорация...