Древен текст хвърля нова светлина върху произхода на нулата

Цивилизация

Въглеродно датиране помага за разгадаването на един от най-важните моменти от историята на математиката.

Галерия | Древен текст хвърля нова светлина върху произхода на...

от National Geographic

Едно от най-големите математически постижения в човешката история е свързано с произхода на нищото – или нулата, ако трябва да сме по-точни.

Изследователи от Бодлиевата библиотека към Оксфордския университет направили въглеродно датиране на древен индийски текст известен като ръкопис „Бакшали“ и установили, че някои страници датират от III-IV век – т. е. те са с петстотин години по-стари, отколкото се е смятало досега. Това означава, че произходът на символа, който по-късно ще се превърне в 0, е доста по-ранен.

На ръкописа се виждат редица санскритски числа, където нулата е представена като малка точица.

„Тази нула в Индия е семето от което няколоко века по-късно ще се появи идеята за нулата като отделно число – момент, който мнозина считат за един от най-великите в историята на математиката“ , казва ръководителят на изследването Маркъс дьо Саутой.

За математиците и историци като дьо Саутой ръкописът представлява една от най-важните следи за разбирането на математическите понятия, които помагат за разцвета на предмети като висшата  математика и физиката по-късно.