Дете от каменната ера може да е било погребано с вълк

Цивилизация Наука

Археолози откриват животинска козина и пера, заровени до дете от каменната ера. Учените са озадачени, но и развълнувани от находката, имайки предвид силно киселинната почва на Финландия.

Художествена интерпретация на начина, по който може да е изглеждало детето. Изследователите смятат, че то може да е било погребано заедно с куче или вълк.

© Илюстрация: Том Бьорклунд

Погребение от каменната ера във Финландия съдържа останките на дете, както и набор от гробни предмети: птичи пера, кучешки косми и растителни влакна, което дава на археолозите представа за погребалните практики от този период. Констатациите са публикувани в PLOS One.

Открит за първи път през 1991 г. в Majoonsuo - археологически обект близо до град Оутокумпу в Източна Финландия, гробът съдържа зъби на дете, което според направения анализ е починало на възраст между 3 и 10 години. Детето е положено в червеникава, богата на желязо почва, обикновено свързвана с гробове и скални рисунки. През 2018 г. археолозите от Финландска агенция за наследство - културна и изследователска институция в Хелзинки, установяват, че гробът е „изложен на риск от унищожаване“.

Въз основа на трапецовидната форма на два върха на стрели, направени от кварц, гробът е датиран от мезолита или средната каменна епоха, преди около 8000 години. След като анализират проби от почвата, изследователите откриват фрагменти от пера на водолюбиви птици, които биха могли да бъдат използвани за създаване на легло от птичи пера за детето. Намерен е също фрагмент от перо на сокол. Това парче може да е послужило за насочване на стрела, но може и да е използвано като декорация върху дреха, казват изследователите.

Първоначално червеникавото петно на пътното платно подсказва на археолозите за възможно място на древно погребение.