Частицата на Бог

Наука

Физиците възлагат големи надежди на гигантския нов ускорител на частици в Европа. Те си поставят висока цел – да разбият кода на физическата Вселена.
© от Джоуъл Акенбах; снимки: Петер Гинтер

Галерия | Частицата на Бог

Ако можехте да изкопаете 100-мeтрова шахта, която да се спусне право надолу под центъра на очарователното френско селце Крозе, бихте се озовали на място, напомнящо подземното леговище на някой от злодеите от филмите за Джеймс Бонд. Ярко осветен тунел с диаметър 3 м се вие в далечината, прекъснат на всеки няколко километра от извисяващи се зали, натъпкани с масивни стоманени конструкции, кабели, тръби, жици, магнити, подпори, мостици и загадъчни машинарии.

Този технологичен подземен свят представлява много голям научен инструмент, ако трябва да бъдем точни - ускорител на частици, нещо като атомно оръдие, по-мощно от всички други досега. Нарича се „Големият ускорител на адрони" (LHC - Large Hadron Collider) и целта му е проста, но амбициозна: да разбие кода на физическия свят; да разбере от какво е изградена Вселената; с други думи, да стигне до сърцевината на всичко.

Март 2008