Будистки шедьоври са били скрити от векове в индийските пещери Аджанта

Цивилизация

Изсечени в отвесна скала преди близо 1 000 години, пещерите Аджанта в Индия са дом на свещени будистки пространства, украсени с блестящи произведения на древното изкуство.

Будистките пещерни храмове близо до Аджанта в Индия са изсечени от скалите над река Вагхора между II век пр.н.е. и VI век след Хр. Изпълнени с картини...

Будистките пещерни храмове близо до Аджанта в Индия са изсечени от скалите над река Вагхора между II век пр.н.е. и VI век след Хр. Изпълнени с картини и релефи на будистка тематика, те са обект на ЮНЕСКО за световно наследство от 1983 г.

© Робърт Хардинг, Алекс Робинсън

През 1819 г. британски войници, тръгвали с надеждата да уловят тигър, минават покрай скала с форма на подкова над река Вагхора в Централна Индия. Ала ловната им група се натъква на нещо неочаквано: система от изкуствени пещери, гениално и драматично изсечени в скалата. Красотата на каменната зидария е само намек за това, което ги очаква в галериите.

Интериорите на пещерите, убежища на прилепи и добре познати на местното население, са напълно неизвестни за останалия свят в продължение на около 14 века. А те разкриват изключително удивителна колекция от религиозно изкуство. Огромни стенописи, изсечени в скалите скулптури, светилища (ступи), манастири, молитвени зали и надписи - шедьоври на ранното будистко изкуство и творческите постижения на Класическа Индия по време на империята Гупта.

Издълбани около края на V век сл. Хр., двойка внимателно издълбани каменни слонове обграждат входа на пещера Аджанта 16.

Издълбани около края на V век сл. Хр., двойка внимателно издълбани каменни слонове обграждат входа на пещера Аджанта 16.

© ALAMY

Геоложки произход

Преди около 66 милиона години, най-малко сто хиляди години преди т. нар. удар Чиксулу̀б (сблъсъкът с астероида, на който се приписва изчезването на динозаврите), едно от най-големите вулканични изригвания в историята залива индийското плато Декан с приблизително 217 000 кубични километра лава. Когато прахът се утаява и лавата се охлажда, целият район е покрит със слой магматичен базалт.

Много от големите династии на Индия ще възникнат точно тук. Скалните резби и надписи, които те създават, предлагат едни от най-добрите записи на тези ранни общества. Близо до древния град Аджанта, около 30 пещери, издълбани от хора, перфорират тъмната базалтова скала. Фасадите им са грандиозни - с картини, колони и статуи, напомнящи изваяните храмове в древния град Петра в Йордания и стенописите на Помпей.

Буди и бодхисатви украсяват тавана на пещера 10, една от най-старите в Аджанта. Пещерата датира от I век пр.н.е., но много от нейните произведения на...

Буди и бодхисатви украсяват тавана на пещера 10, една от най-старите в Аджанта. Пещерата датира от I век пр.н.е., но много от нейните произведения на изкуството са създадени векове по-късно - през V век сл. Хр.

© ALAMY

Разкошът на комплекса Аджанта отразява важността му за империята. Въпреки че някои от пещерните храмове датират от II и I век пр.н.е., повечето от тях са издълбани по време на управлението на император от династията Вакатака на име Харишена, който управлява голяма част от Централна Индия в средата на V век сл.н.е. В момент от историята в тези пещери живеят стотици монаси.

Периодът на Аджанта като процъфтяващ религиозен и художествен център изглежда съвпада с царуването на Харишена, който умира през 478 г. До VII век манастирът постепенно запустява, пещерите са изоставени и красивите картини на Аджанта потъват в забрава. Будизмът постепенно ще изчезне от Индия – родната му страна, като до края на XIII век неговите свети места са или разрушени, или изоставени в резултат на мюсюлманските нашествия.

Монашеско великолепие

Повечето от пещерите на Аджанта са проектирани като молитвени зали (чаити) и жилищни помещения (вихари). Те разполагат с централни камери, обградени с колони, които се отварят в светилище, където все още стои статуя на Буда. По външните коридори се отварят врати към килиите на монаси, обзаведени единствено с каменни легла.

Пещерите Аджанта в Индия съдържат някои от най-старите и спиращи дъха произведения на будистко изкуство в света, включително издълбани светилища, заоб...

Пещерите Аджанта в Индия съдържат някои от най-старите и спиращи дъха произведения на будистко изкуство в света, включително издълбани светилища, заобиколени от красиви картини по стените и таваните.

© Робърт Хардинг / NATIONAL GEOGRAPHIC

Архитектурното излъчване като цяло е тържествено, благоговейно, но стените са украсени с нещо почти отвъд този свят. Най-сложно изградените пещери са предназначени за просветление и много от техните стени са покрити с вдъхновяващи картини.

През вековете по-голямата част от стенописите са оцелели само частично. Но това е достатъчно, за да покаже духовната атмосфера, излъчвана от тези храмове. По стените има образи на Буда и бодхисатви (в будизма бодхисатва се превежда както същество на просветлението и означава героично-мислещ човек за просветление), принцове и принцеси, търговци, просяци, музиканти, слуги, любовници, войници и светци. Слонове, маймуни, биволи, гъски, коне и дори мравки се присъединяват към човешката тълпа. Дърветата цъфтят, лотосовите цветове се отварят, лозите се извиват.

Един от най-удивителните стенописи изобразява блажената фигура на великия Бодхисатва Авалокитешвара, споменаван и като Падмапани („Държащият лотоса“) и като Локешвара („Господарят на света“), който представлява безкрайно състрадание. Намиращ се близо до входа на едно от светилищата, Падмапани стои като пазител, който предлага визия за мир на всички, които влизат.

Много от стените на пещерите в Аджанта са покрити с изображения на предишните животи на Буда. В пещера 1 добре запазена картина показва как принцът се...

Много от стените на пещерите в Аджанта са покрити с изображения на предишните животи на Буда. В пещера 1 добре запазена картина показва как принцът се къпе в ритуална баня, след като се е отказал от светските притежания, за да следва пътя на духовното.

© Беной Бел / NATIONAL GEOGRAPHIC

Статуи на бодхисатви приветстват посетителите, точно както са приветствали преминаващите през Аджанта поклонници, монаси и търговци по време на нейния разцвет. По стените има сложно композирани стенописи, разказващи истории, наречени джатаки, от многото минали животи на Буда. Други произведения пресъздават случки от живота на историческата личност Сидхарта Гаутама Буда - индийски принц, живял хиляда години по-рано.

Тези шедьоври – класика от V век, са предназначени да будят смирение и да укрепват духа чрез самия акт на виждане. За повечето посетители днес приказките са тайнствени - и все пак, усещането да гледаш как тези образи изникват от тъмнината в цялата им същност от изящество и красота, е непроменено.

Изваян в края на V или началото на VI век, полегналият Буда е една от богато детайлните скулптури, украсяващи пещера 26 в Аджанта.

Изваян в края на V или началото на VI век, полегналият Буда е една от богато детайлните скулптури, украсяващи пещера 26 в Аджанта.

© GETTY IMAGES

Усилия за опазване

Днес светът бавно преоткрива възвишената сила на картините. Фотографът на National Geographic Волкмар Вентцел посещава Аджанта и съседната Елора по време на пътуването си през Индия през 1946 - 1947 г. Той иска да снима фреските с новия цветен филм Ektachrome, но горещината е толкова силна, че стопява емулсията. Налага се да я пренесе в лед от 160 км разстояние, а сенчестите вдлъбнатини на пещерата използва като своя “тъмна стая”.

Вляво: Фигурата в естествен размер на бодхисатва Падмапани, приветства посетителите на пещера 1 на Аджанта, V век.Вдясно: Днес пещерите Аджанта са едн...

Вляво: Фигурата в естествен размер на бодхисатва Падмапани, приветства посетителите на пещера 1 на Аджанта, V век.

Вдясно: Днес пещерите Аджанта са едно от най-популярните места в Индия. Образите на Буда в пещерите привличат много и разнообразни посетители - от туристи до будистки монаси.

© Беной Бел, NATIONAL GEOGRAPHIC, ALAMY

Комплексът е обявен за обект на ЮНЕСКО за световно културно наследство през 1983 г. Но при необмислен опит за съхраняването им от страна на двама италиански консерватори много от стенописите са покрити с шеллак (смола от животински произход), което е изкривило цветовете. През 1999 г. Радждео Сингх, ръководител на Археологическото проучване на Индия (ASI), стартира интензивна кампания за опазване на обекта. А индийският фотограф и режисьор Беной Бел документира пещерите от десетилетия и все още е развълнуван от древната композиция: „Тя ни разкрива божествената част от себе си.”

Развитието на свещените образи захранва художествения разцвет в Аджанта по времето, когато фигурата на Буда постига идеализирана, усъвършенствана човешка форма. Отначало художниците разчитали на символи – отпечатъци от стъпки, дърво, празен трон – за да представят историческия Буда, но последователите са търсели по-личен фокус, чрез който да изразят своята преданост. Така образът на Буда, създаден на Индийския субконтинент през първите векове от новата ера, със сведени очи и спокойно изражение, се превръща в прототип за будистки образи, които се разпространяват в Азия. Това е незаличимото лице на Буда до днес.

В пещерите Аджанта има картини от приказките джатака - истории за ранните въплъщения на Буда в човешка или животинска форма. В пещера 17 слоновете има...

В пещерите Аджанта има картини от приказките джатака - истории за ранните въплъщения на Буда в човешка или животинска форма. В пещера 17 слоновете имат важна роля.

© Getty Images