Астрономи откриха най-голямата органична молекула в звезден "прахоуловител"

Наука

Откритието им може да обясни как градивните елементи на живота си проправят път към планетите.

Звездната система IRS 48 е известна със своя „прахоуловител“ с формата на кашу.

© Изображение: ESO/L. Calçada / чрез Live Science

С помощта на телескопа Atacama Large Millimeter/submilimeter Array (ALMA) в Чили, изследователите изследват светлината, излъчвана от различни молекули в пръстена от прах и лед около младата звезда IRS 48 (намира се на около 444 светлинни години от Земята в съзвездието Змееносец), пише Live Science.

В границите на прашния пръстен изследователите забелязват ясни следи от органично съединение, наречено диметил етер - голяма молекула, която обикновено се открива в звездни разсадници (студени, прашни области в Космоса, където се образуват нови звезди) и предвестник на важни градивни елементи на живота, като аминокиселини и захари, пише екипът в проучване, публикувано в Astronomy and Astrophysics.

Съставен от девет атома, диметиловият етер (най-простият етер) е най-голямата молекула, откривана някога в пръстен от прах, образуващ планети. Според изследователите това откритие помага да се разбере как сложните органични молекули си проправят път от звездообразуващи райони до райони, образуващи планети, и в крайна сметка - до самите планети.

„От тези резултати можем да научим повече за произхода на живота на нашата планета и следователно да получим по-добра представа за потенциала за живот в други планетарни системи“, казва водещият автор Нашанти Брункен, магистър в Лайденския университет, Нидерландия.

Междузвездни научни лаборатории

Звездата IRS 48 привлича вниманието на астрономите преди около десетилетие, благодарение на масивния пръстен от лед и прах около нея. Изследователите кръщават този изкривен район (във формата на ядка кашу) "прахоуловител" - зона с високо налягане, където малки частици прах могат да се струпват във все по-големи тела, като комети, астероиди и евентуално планети.

Астрономите отдавна подозират, че големи съединения като диметиловия етер възникват в звездообразуващи области на Космоса, които са достатъчно студени, за да могат прости атоми и молекули да се придържат към малки прахови частици, образувайки леден слой. Докато се сливат заедно, тези ледени молекули могат да претърпят химични реакции, образувайки по-големи и по-сложни органични съединения.

Но прахоуловителите, като този около IRS 48, могат да служат и като лаборатории в дълбокия космос, казват още изследователите. Изглежда, че в облака има и резервоар от лед, пълен с ледени прахови зърна, съдържащи органични молекули. Когато радиацията от близката звезда преобразува този лед в газ, тези замразени органични съединения се освобождават. А това ги прави откриваеми за телескопите на Земята.

Като изучава светлината, излъчвана от тези молекули, екипът идентифицира сигнатурата на диметиловия етер, както и няколко други органични съединения, които никога досега не са виждани в планетарен диск, включителнометилформиат - друго органично съединение, което служи като градивен елемент за по-големи, ключови за живота молекули.

Това, което прави откритието още по-вълнуващо, е, че сега знаем, че тези по-големи сложни молекули са достъпни за захранване на формиращи се планети в диска“, казва съавторът на изследването Алис Буут, изследовател в Обсерваторията на Лайденския университет. "Това не беше известно преди, тъй като в повечето системи тези молекули са скрити в леда."

В бъдещи проучвания екипът се надява да инспектира вътрешноста на облака около IRS 48, където може да се образуват планети, подобни на Земята, заключават изследователите.