40 напълно запазени древни кораба открити по черноморското ни крайбрежие

Цивилизация Наука

Уникална находка от напълно съхранени 40 древни кораба беше открита на дъното по българското черноморско крайбрежие. Корабите са открити на дълбочина 150 метра, където няма кислород, поради което са и напълно съхранени. Някои от тях са известни на учените само по описанията им от историческите документи и свидетелства.
Работата на подводните археолози по Черноморието ни ще продължи още 2 години.
Снимка: БГНЕС
Работата на подводните археолози по Черноморието ни ще продължи още 2 години. Снимка: БГНЕС

Това обяви английският професор Джон Адамс, основател и директор на центъра по морска археология в университета на Саутхямптън, цитиран информационните агенции. Неговият екип заедно с изследователи от България, Гърция, САЩ и Швеция работи по морския археологически проект „Черно море“, чиято цел е изследване преди всичко на морското дъно, което морето е отвоювало от сушата в края на ледниковия период.

Някои от корабите са от времето на Османската, а други още от епохата на Византийската империя. Те могат да послужат като източник на нови познания за корабоплаването и начина на живот на населението по черноморското крайбрежие не само на днешна България.

„Останките са истински подарък, това е едно увлекателно откритие, защото то се е съхранило благодарение на аноксията - липсата на кислород на дълбочина 150 метра в Черно море“, поясни професор Адамс.

Вижте още: Изгубен древногръцки остров открит в Егейско море

Изследванията на международния екип са извършени с изследователски кораб и два безпилотни подводни апарата. Единият от тях прави видео записи и 3D-изображения с голяма резолюция. Другият апарат, който в отчетите е наричан „революционен“ заради техническите си характеристики, има геофизическа апаратура. По време на изследванията той постави няколко рекорда – потопи се  на дълбочина 1800 метра и покри разстояние от 1250 километра.

Вижте още: Богато археологическо находище в Егейско море разкрива десетки древни кораби