20 години роботи изследват повърхността на Марс

Наука

Марсоходи на НАСА изучават Червената планета от 4 юли 1997 г.
„Кюриосити“ си направи селфи.
Снимка: NASA, AP
„Кюриосити“ си направи селфи. Снимка: NASA, AP

Галерия | 20 години роботи изследват повърхността на Марс

Вижте 9 снимки

„Марс Патфайндър“ кацна на планетата през 1997 г. и изследва повърхността й в продължение на три месеца, като анализираше марсианската атмосфера и климат и изучаваше състава на скалите и почвата.

След „Патфайндър“ НАСА изпрати осем други робота на Марс.

„Спирит“ и „Опортюнити“ кацнаха през 2004 г. с мисията да открият доказателства за наличие на вода. Те направиха хиляди снимки на скалистия терен и събраха данни, които дадоха основание на учените да смятат, че наистина някога на Марс е имало вода.

„Спирит“ престана да функционира, но „Опортюнити“ все още работи.

„Кюриосити“, най-големият и най-модерен марсоход, кацна през август 2012 година. Той е оборудван със 17 камери, лазер и сонда, която събира мостри с надеждата да открие скали, образували се във вода. Едно от последните открития на „Кюриосити“ са доказателства за наличие на древно езеро в кратера Гейл.

NASA обяви, че са открити доказателства за течаща вода на Марс

NASA обяви, че са открити доказателства за течаща вода на Марс

На специална пресконференция днес Американската агенция за космически изследвания (NASA) обяви, че е открила доказателства за течаща вода на Марс.

През пролетта на 2018 г. НАСА планира да изпрати мисията InSight, която да изучи строежа на Марс, а през 2020 г. да пусне още един марсоход в търсене на микробен живот.

Галерия | Защо досега на Марс не е стъпил човек