15 емблематични изображения от архива на National Geographic

Цивилизация • •

Преди повече от 115 години National Geographic публикува първото си фотоесе и никога не поглежда назад. Тези 15 по-нови изображения, част от архива на National Geographic, празнуват силата на съвременната фотография.

ТАНЗАНИЯ, 2015 г.В своята поредица Day to Night фотографът Стивън Уилкс създава многослойни изображения, улавящи прогресията на времето в един и същи...

ТАНЗАНИЯ, 2015 г.

В своята поредица Day to Night фотографът Стивън Уилкс създава многослойни изображения, улавящи прогресията на времето в един и същи пейзаж. В Национален парк “Серенгети” той и неговият асистент прекарват 26 непрекъснати часа, застанали на платформа на 5,5 м над водопой, заснемайки моменти. След това, селекция от получените 2200 кадъра е старателно събрана в композиция, показваща как нощта отстъпва място на деня.

© Фотограф: Стивън Уилкс

Днес думите „National Geographic“ са практически синоним на фотография.

Но в първия брой на списанието няма нито една снимка. Той излиза през 1888 г., но първото фотоесе ще се появи едва през 1905 г., когато редакторът Гилбърт Х. Гросвенър поема риска и запълва 11 страници със снимки на Тибет. Двама членове на борда подават оставка, ужасени, че списанието се превръща в „книга с картинки“. Но реакцията към новата медия е ентусиазирана – и членовете на общността се увеличават шест пъти.

Гросвенър никога не поглежда назад. През 1906 г. той посвещава цял брой на снимките на дивата природа, заснети през нощта, благодарение на “бащата на фотографията на дивата природа“ Джордж Ширас III - пионер в използването на фотография със светкавица. А иновациите се появяват заедно с фотографията като еднакво въздействаща сила в историята на списанието.

През 40-те години на миналия век изобретяването на стробоскопската електронна светкавица от Харолд „Док“ Еджъртън прави възможно виждането на движение на филм. По-късно той си сътрудничи с изследователя на National Geographic Жак Кусто, за да разработи нови техники в подводната фотография – едно от многото нововъведения, приписвани на нашите фотографи и инженери.

Иновациите все още са фундаментални за начина, по който разказваме истории днес. Ананд Варма съчетава биология и технология, за да направи невидимото видимо в своята калифорнийска лаборатория. От другата страна на планетата преминаваме от микроскопичното към епичното, с използваната от Ренан Озтюрк авангардна дрон технология от северната страна на връх Еверест, за да създаде изображение на върха, което малцина от нас биха могли да видят лично. А Рубен Ву ни помага да видим Стоунхендж – историческо място, което за първи път украсява страниците ни през 1922 г. и е снимано милиони пъти – по нови начини.

„Не ме карайте да съм художник. Аз съм инженер. Преследвам фактите. Само фактите”, е казвал Еджъртън. И до ден днешен нашите визуални разказвачи прегръщат технологията в услуга на историята.

Но не само начинът, по който се представят историите, се е развил. Нашата бленда за това кой е фотограф се отвори, с визуални разказвачи на различни преживявания, които споделят най-важните истории за техните общности. Защото разнообразието подхранва креативността.

Точно както разказването на истории в National Geographic се променя радикално след публикуването му през 1888 г. (първият брой е публикуван само девет месеца след основаването на Националното географско дружество),то се променя съществено и през следващите 135 години. Въпреки че научната фантастика само предвещава накъде ще ни отведе технологията и как ще се споделя информацията, аз твърдо вярвам, че трябва да се възползваме от всичко, което технологията може да предложи, за да тласнем нашето визуално разказване напред. Бъдещата ни публика ще ни е благодарна.

Но се надявам, че едно нещо ще остане непроменено за редакторите на бъдещето на National Geographic – нещото, което може би е накарало Гросвенър да публикува този първи картинен разказ през 1905 г. и повече от век по-късно ни кара да заведем зрителите да карат каяк с учени в Антарктика чрез виртуална реалност: Стремежът към история, която си струва да бъде разказана с иновативни подходи и несравними разказвачи.

Уитни Латоре е директор на Nat Geo за визуални и завладяващи изживявания.

По-рано части от тази работа се появяват в 100-те най-добри снимки: емблематични изображения от този век от Елизабет Крист. Авторско право © 2022 National Geographic Partners, LLC.

Галерия | 15 емблематични изображения от архива на National Geographic

Вижте 16 снимки