100 години - 100 милиона крачки: Как немската Hanwag отпразнува своя юбилей?

Пулсът на времето

Когато става дума за компания на възраст от един век, едва ли ни хрумва, че всичко може да започва като малка семейна работилница в градче с под 1 100 жители в Германия.

Но точно такава компания е Hanwag. Тази година експертът в производството на планински обувки празнува 100-годишен юбилей, поради което излиза на пазара с няколко лимитирани версии на класическите си обувки.

През 1921 г. в къща номер 56 на малкото селце Фиеркирхен (Vierkirchen) Ханс Вагнер, син на обущар, отваря собствена обущарска работилница. Недоволен от обичайния начин на работа по онова време – директно в домовете на хората, той започва да изработва обувките в собствения си дом. Ханс изработва и леки планински обувки за фабрика Reiter в Мюнхен. Заедно с това, той се насочва и към продажбата на работни обувки. Като страстен любител на природата, Вагнер редовно се качва в планината на излети. А ботушите за планина трябва да са издръжливи. Поради тази причина двойното зашиване е предпочитаната техника за производство на ботуши в работилницата на Вагнер. Това означава, че подметката да може да се сменя лесно при износване, а качествената и дълготрайна кожа ще служи дълги години напред.

Именно техниката на двойно зашиване бързо прави обувките на Вагнер популярни. Всъщност, едва две години по-късно, обущарят наема четирима чираци за семейната работилница, които да му помогнат да смогва на търсенето. Предприятието на Вагнер започва да разработва и ски обувки, също силно търсени през 30-те години, заради все по-нарастващия интерес към спорта.

Към края на Втората световна война фабриката на Ханс е изоставена след като е ограбена. Но по време на икономическото възстановяване, търсенето на висококачествени ски обувки и планински ботуши нараства осезаемо. Най-напред Ханс Вагнер дава името “Hawa” на бизнеса си, а по-късно, през 1952 г. заради запазена търговска марка, го променя на “Hanwag”.

През 2004 г. след почти 85 години семейна собственост, семейство Вагнер продава компанията на Fenix Outdoor AB, където издръжливите планинарски обувки се нареждат до лидера в аутдор екипировката Fjällräven.

Няколко милиона крачки по-късно

През юбилейната 100-тна година на Hanwag, компанията планира да произведе около 400 000 чифта обувки. Същевремнно с това тя ще представи и специална селекция на три от своите най-знаковите модели.

Планинарските обувки от серията Hans 100 са своеобразна ода за вечността. Автентичната конструкция с двойни шевове отдава почит към традиционните планинарски ботуши. Юбилейният модел, произведен изцяло в Германия, използва характерна пълнозърнеста кожа Terracare от кожарството на Хайне. Двойно зашитата горна част има допълнителна здрава памучна секция и е снабдена с лека, омекотяваща подметка Vibram V-Lite.

Обувките Wagner 100 събуждат спомени за класически, двойно зашити планински ботуши от времето на основаване на марката през 1921 г. Мекият горен маншет от набук осигурява допълнителен комфорт при носене, като всяка част от обувката е създадена в Германия. Леката, омекотяваща подметка от Vibram V-Lite осигурява превъзходен комфорт при ходене по време на поход, но обувките са достатъчно практични и за ежедневни дейности.

2021 година е и двоен празник за един от емблематичните модели на Hanwag – Alaska, който празнува 25 години от създаването си. Ако кръстите обувка на географски регион, то летвата вече е поставена висока. Всичко, което не отговаря на изискванията на суровите условия на Аляска, е обречено на провал. Същото важи и за трекинг ботушите. Те трябва да предлагат стабилност, увереност, надеждност и да гарантират възможно най-високите нива на комфорт при туризъм, дори когато се носят тежки товари. Именно на тези условия отговаря моделът Alaska, и преди 25 години, и днес, като все така продължава да осигурява перфектно прилягане във всяка ситуация.

От Hanwag предлагат и модели за хора с hallux valgus или т.нар. bunions. Серията Bunion е разработена специално, за да осигури допълнително място за палеца на крака, с което планинари, туристи и пешеходци да ходят пеша без болка или дискомфорт.

По времето, когато Hanwag е основана през 1921 г., светът е много по-различен от днес. Населението на планетата наброява едва два милиарда души. Няма интернет. Колите изглеждат съмсем различно и нито един от осемхилядниците не е изкачен. Въпреки това, и тогава, както и сега, хората се нуждаят от здрави обувки. И макар че обувките и ботушите също се променят значително през последните 100 години, Hanwag и нейните служители продължават да преследват една и съща цел всеки ден - да правят възможно най-добрите обувки за планина.