сп. National Geographic - Юли 2020
National Geographic KIDS - Юли 2020

Вечните пътеки на Италия

2.6.2020 г.

В Пулия и в пасторалните региони по целия свят сезонното преселение на хора и стадата им два пъти годишно между летните и зимните пасища си остава обществена традиция.

Тази изцяло целесъобразна и прагматична задача, наложена от необходимостта, носи името трансхуманс и се практикува от хиляди години в пастирските култури на всеки обитаем континент. Трансхумансът е придвижване между по-голяма и по-малка надморска височина – и между по-високи и по-ниски географски ширини – и включва всякакви видове добитък. Изследванията са показали, че от Испания през Тирол до горските пасища на Норвегия пътеките на трансхуманса подкрепят биоразнообразието, свързвайки пасища и гори, често в региони, които са фрагментирани поради строителство и интензивна селскостопанска култивация. Те също така осигуряват миграционни коридори за дивите животни, както и местообитания за животни и растения. Днес трансхумансът е колкото животновъдна практика, толкова и движение, към което се присъединяват все повече пътешественици и любители на природата.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Юни 2020