сп. National Geographic - Януари 2021
National Geographic KIDS - Декември 2020

Чудесно, ама не съвсем...

4.1.2021 г.

януари | от редактора
Красимир Друмев

Драги читатели, сега, в началото на новата година, ще споделя чудесен  факт. Като го научих, си отдъхнах.

Знаете ли, оказа се, че има по-добри планети за живот от нашата Земя. Откриха ги неотдавна астрономите. Аз досега си мислех, че като нашата друга такава няма. Дядо Вазов го беше казал за  България – „Отечество любезно, как хубаво си ти!“. Ще се съгласите, че това важи за цялата планета.

Добре, но несъмнено ще попитате защо съм си отдъхнал, като съм научил, че има по-готини от нашата планета. Ами много просто. Ще престанем да се измъчваме да я поддържаме чиста и комфортна за живот. С лекота ще изхвърляме боклуци в реки и морета, ще тровим безгрижно почвата, ще изпращаме милиарди тонове вредни газове в атмосферата. Е, вярно, ще продължи глобалното затопляне, ще измират животни и растения, а пък ние ще се борим с пандемии. Днес Ковид-19, утре Ковид-20 и т.н.

Само че това няма да ни засяга занапред! Нали самият Стивън Хокинг ни призова да се местим на Марс, че на Земята няма да става за живеене от повсеместното замърсяване. Оказа сe, че и той не е знаел това, което сега ние го знаем. А именно – има къде да идем на далеч по-добри места за живеене!

Вижте само каква прелест. Цитирам буквално:

„Ново проучване, публикувано в списание Astrobiology, твърди, че някои екзопланети вероятно биха могли да предложат още по-добри условия за живот, отколкото нашата Земя.

Някои от т.нар. супер обитаеми планети биха били по-стари, малко по-големи, малко по-топли и малко по-влажни от Земята, като по този начин на теория, дори по-подходящи за произхода и развитието на живота.

Учените установили, че супер обитаема планета в идеалния случай би била планета по-голяма от нашата, тъй като ще има по-голяма площ за обитаване и гравитацията ще гарантира наличието на атмосфера за по-дълъг период от време. Освен това планетата трябва да е на възраст между 5 и 8 млрд. години, за да има геотермална топлина и геомагнитен защитен слой. Също така е нужно наличието на водни ресурси и висока влажност и по-висока с 5°С температура на повърхността.“

Спирам с цитата дотук. Сега идва нещо не толкова приятно. За да стигнем до тези прекрасни планети, ще трябва да пътуваме повече от сто години със скоростта на светлината.

Далечко е. Май най-добре е да си пазим нашата.