сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Най-близката планета джудже до Земята е активна

14.8.2020 г.

Закътана в астероидния пояс между Марс и Юпитер планетата джудже Церера е един малък свят, който крие големи изненади.

от Michael Greshko, National Geographic

Ново изследване, направено от апарата на НАСА Dawn, допълва твърдението, че Церера е геологически активно тяло с ледени вулкани и останки от древен океан.

Данните събрани от Dawn в периода от края на 2017 г. до края на 2018 г. – по време на последните обиколки преди да й свърши горивото – доказват, че на планетата джудже вероятно има солена течност, която извира на повърхността, както и възвишения, образували се при топенето на ледове и повторното им замръзване след удар с астероид отпреди 20 милиона години.

Идеята, че на Церера може да има вода в течно състояние преди изглеждаше невъзможна. Но сега, след като човечеството я видя отблизо, знаем, че студената малка Церера е геологически активна. Планините и възвишенията подкрепят идеята, че Церера преживява един вид леденостуден криовулканизъм, при който се отделят солена кал или киша, подобно на разтопената лава на Земята.

Новите данни добавят Церера към нарастващия списък от планети, които са имали всички необходими съставки за наличието на живот в даден момент: вода в течно състояние, енергия и въглеродни органични молекули. Поради образувалата се топлина от астероидните сблъсъци учените твърдят, че Церера може и да е имала условия за обитаване за кратки периоди от време.

Апаратите на НАСА Dawn и New Horizons, които стигнаха до Плутон през 2015 г., доказват, че малките, ледени тела са далеч по-активни отколкото се смяташе, което разширява представата на учените за геологията на десетки планети.