сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

На колко човешки години се равняват кучешките?

9.8.2020 г.

Собствениците на кучета знаят, че една кучешка година се равнява на седем човешки. Ново проучване обаче доказва, че съотношението 1 към седем не е вярно, тъй като кученцата растат много по-бързо от децата на същата възраст.

Кучетата средно живеят до 12 години. Продължителността на човешкия живот от друга страна е поне пет пъти повече. Тази разлика дава основа за общото правило, че една кучешка година съответства на седем човешки.

Според ново проучване, публикувано в американския журнал Cell, това съотношение няма как да е правилно. Генетически доказателства сочат, че кученцата растат с много по-бързо темпо от по-големите кучета. Това означава, че вероятно грешно сме трансформирали кучешките години в човешки.

Според изследователите възрастта на шест годишно куче се сравнява с 60 човешки. Трей Идекер, съавтор на новото проучване казва: „ Възрастта на едногодишно кученце и изненадваща – тя съответства на тази на 30-годишен човек.“

Животинското ДНК не се променя с течение на времето, но химическите маркери, наречени метилови групи, се менят. С годините метиловите групи се натрупват в ДНК-то и включват или изключват определени гени. След изучаване как тези метилови групи се натрупват с времето в различни части на лабрадорския геном учените сравняват резултатите с промените в метиловите групи при хората. Екипът на Идекер установява, че кучетата натрупват повече метилови групи от хората през първата година от живота си. Така възрастта на осемседмично куче отговаря на девет месечно бебе.

С годините съотношението с което метиловите групи в ДНК-то се увеличават и забавят при кучетата наподобява това при хората. Това предполага, че кучетата растат по-бавно с годините.

Изводът е, че една кучешка година не може да се сравни със седем човешки. Ако искате да изчислите човешката възраст на кучето си ви трябва калкулатор.

Формулата, която учените използват е: Човешка възраст = 16 х ln (кучешката възраст) +31. Човешката възраст на кучето може да получим като умножим 16 по годините на кучето и добавим към резултата 31. Въз основа на тази формула възрастта на шестгодишен Лабрадор е 60 години. 12 годишен лабрадор ще се равнява на 70 годишен човек.

Луси Ашът, експерт по поведението на животни казва пред The Guardian: „ Докато 30-годишен човек може да има клетки, подобни по възраст на тези на едногодишно куче, много кучета не са напълно пораснали към този момент и показват поведение и хормонални състояния подобни на тези в пубертета.“

Това може да е причината едногодишно ви куче да не се държи според човешката му възраст от 30 г., а да предпочита да тича след пръчки и катерици с детски ентусиазъм.

„Развитието на кучетата не е кондензирана версия на човешкото развитие, което затруднява установяването на ясно съотнасяне между възрастта на кучето и тази на човека“, добавя Ашър.