сп. National Geographic - Юли 2020
National Geographic KIDS - Юли 2020

Краят на динозаврите: симулация напълно изяснява загадъчното им масово изчезване

4.6.2020 г.

Преди 66 милиона години голям астероид удря Земята и причинява масовото изчезване на динозаври. Според учените астероидът е ударил Земята с 43 200 км в час и под ъгъл близо 60 градуса.

Последният час на динозаврите настъпил преди 66 млн. години. Астероид близо 17 км в диаметър се блъснал в Земята  с невероятна скорост и причинил масово изчезване на динозаври. Учени от Великобритания, Германия и САЩ сега вярват, че са открили последната тайна свързана с изчезването на динозаврите. При използването на симулации в проучването те изчислили ъгълът под който астероидът е ударил Земята,  съобщава Business insider.

Ударът  е станал на територията на днешно Мексико и е образувал огромен кратер с диаметър 180 километра. Според последни данни на учените  ъгълът е бил около 60градуса.

Ръководителят на проучването Фил Колинс от Imperial College London обяснява, че този ъгъл е бил особено смъртоносен. Поради това изключително голям брой частици и газове били изхвърлени в атмосферата. В резултат серните частици блокирали слънчевите лъчи, което довело до охлаждане на земята и климата. Това причинило масовото изчезване на динозаври.

В симулацията учените комбинирали различни ъгли на удара с различни скорости и изследвали възможните последици. Публикуваното в журнала Nature Communications проучване сочи, че астероидът вероятно е дошъл от североизток под ъгъл от около 60 градуса и със скорост 43 200 км/ч при удара със земята.

75% от всички видове тогава изчезнали  завинаги. Слънцето било затъмнено за няколко години, а въздухът – отровен. След удара възникнали огромни пожари и разрушително цунами ударило вътрешността на континентите. Почти целият живот на земята трябвало да започне от начало.