сп. National Geographic - Май 2020
National Geographic KIDS - Май 2020

Как инфекции като коронавирус прескачат от животни към хора?

7.4.2020 г.

Зоонози, болестите, които преминават от животни към хора, убиват милиони души всяка година. Откъде идват и как можем да ги избегнем?

от Lori Cuthbert National Geographic

Еленов твърд кърлеж се катери по високите треви в гората. Протяга предните си крачка доколкото може в очакване на минувач. Когато премине някой планинар кърлежът се забива. Намира подходящата позиция, пробива кожата и вкарва хобота си. Ако кърлежът носи бактерията, причиняваща Лаймска болест, този заразен микроб се предава на човека и така той се оказва заразен с животинска болест.

Зоонозите представляват многото видове болести, които се предават от животни на хора. Близо 16% от всички смъртни случаи по света могат да се припишат на заразни болести от които зоонозите възлизат на 60% от известните досега заразни болести и на 75% от появяващите се инфекциозни болести според Националните здравни институти в САЩ.

Зоонозите могат да се предадат по много начини, в това число от животински и ухапвания на насекоми, от погалването или близостта с болни животни; консумирането на недобре сготвено месо и непастьоризирано мляко или заразена вода. Видовете патогени, които могат да бъдат предадени от животни на хора включват бактерии, паразити, гъбички и вируси.

Някои зоонози са сравнително безобидни, но други като лаймската болест например – опасни. Някои, като коронавируса, който причинява COVID-19  може да са смъртоносни.

Основната теория за произхода на новия коронавирус е, че той е преминал към хората от пазар за диви животни в Ухан, Китай, в края на 2019 г. Не се знае точно как вирусът се е придвижил от първоначалния си домакин до пазара и оттам към хората. Но тъй като хората нямат имунитет към него COVID-19 е заразил стотици хиляди и вече убил десетки хиляди хора по света.

За друга добре известна зооноза, вирусът Ебола, се смята че идва от плодоядни прилепи, които все още я пренасят сред природата, както и маймуните. Прилепите и маймуните предават вируса на хора при пряк контакт или ако хората ядат тяхното месо. Други зоонози пътуват от диви домакини към одомашнени животни – да речем от прилепи към прасета. Хората могат да се разболеят при работа с прасета и консумиране на месото им.

Обичайни източници на зооонози