сп. National Geographic - Май 2020
National Geographic KIDS - Май 2020

Коронавирусът не е биологично оръжие

28.3.2020 г.

Безброй фалшиви новини и конспиративни теории свързани с коронавируса циркулират из интернет пространството.

Една от тях е, че вирусът не е възникнал по естествен път, а е бил разработен като биологично оръжие в лаборатория. Тази теория се разпространява  и от официални органи в Китай и Иран.

По време на криза фалшивите новини и конспиративните теории стават на мода. Такъв е и случаят с коронавируса: според някои кокаинът убива коронавирусите. Според други хората в Африка нямат имунитет, а трети възхваляват китайските билкови тинктури като като добавка към „западните“ методи на лечение. Витаят и теории, че вирусът е дългосрочна тайна военна операция, планирана от американските сили.

Последователи на това твърдение смятат, че коронавирусът не е възникнал по естествен път, а е бил разработен в лаборатория. Вирус, разработен по този начин може да се използва като биологично оръжие, а за  обикновените хора да изглежда като неконтролируема вирусна епидемия.

Резултатите от проучване, публикувано в журнала Nature Medicine, оглавено от Кристиан Андерсен, професор по имунология и микробиология в  Scripps Research Institute, обясняват защо това не е така.

Учените сравняват генома на вируса SARS-CoV-2 с този на седем други известни коронавируси и казват следното: „Нашият анализ ясно показва, че SARS-CoV-2 не е конструиран в лаборатория и не е таргетиран вирус“.

Business insider пише, че проучването дава две основни причини за това.

Първо: основната структура на вируса е много сходна с тази на други известни вируси, които се появяват при люспеници и прилепи и са безобидни за хората. Това подкрепя тезата, че вирусът е преминал от животни към хора. Но, тяхната имунна система се различава значително от тази на хората. Според авторите ако някой се опита да разработи смъртоносен вирус за хората той не би използвал  този. По-ефективно за разработването на биооръжия би било да се вземе познат вирус, който е опасен за хората и да се доразработи.

Второ: учените установяват че т.нар. шипови протеини, които служат като рецептори за вируса и се прикрепват към човешката клетка, са изключително ефективни. После симулират възможни мутации на шиповите протеини много близки до SARS-CoV virus. В компютърния модел нито една от създадените мутации не е могла да произведе подобни ефективни шипови протеини. Поради това авторите предполагат, че мутацията най-вероятно е възникнала при естествен подбор.

В обобщението на проучването авторите пишат, че произхода на вируса не може да бъде определен със сигурност. Но „нито един от сценариите за лабораторна разработка не е вероятен.“