сп. National Geographic - Април 2020
National Geographic KIDS - Април 2020

Броят на антарктическите пингвини вероятно е намалял наполовина

21.2.2020 г.

Покачващите се температури са вероятната причина за спада в броя на очарователните птици, твърди проучване.

от Джейсън Битъл, National Geographic

Северно от антарктическия полуостров има малък, покрит с лед остров във формата на слонска глава. Всяка година въпреки бруталните ветрове и скалистия пейзаж стотици хиляди антарктически пингвини успяват да гнездят на тези брегове, създавайки живо море от черно-бели пера.

„Като малки планинари са“, казва орнитологът Ноа Страйкър. „На места им се налага да изкачат по 100-120 метра.“

Но когато този януари Страйкър и съмишлениците му прекарват 11 дни в преброяване на гнездата на пингвините те откриват, че липсват десетки хиляди птици.

Поради отдалеченото местоположение и предизвикателните условия последното преброяване на пингвини на острова е било през 1971 г. При него са били установени 123 000 гнезда. Сега Стайкър и екипът му заварват по-малко от половината на това.

Конкретната експедиция няма за цел да изследва причините за този рязък спад, но други учени установяват връзки с климатичните промени, казва Страйкър. Така например проучване от 2016 г. установява, че през изминалите 40 години дребните ракообразни (крил) са намалели с до 80% в някои антарктически морета, вероятно в резултат на затоплянето на водите.

Крилът е основата на антарктическата хранителна мрежа: пингвините се хранят със скаридоподобните същества, както и малките риби (които пингвините също ядат).

Експертът П. Дий Боерсма от Вашингтонския университет добавя, че може да има и друг ефект от климатичните промени: със затоплянето на Антарктида дъждът става все по-обичаен – а той е убиец за антарктическите пингвини. Ако малките се намокрят те често изпадат в хипотермия и умират, казва тя. Боерсма регистрирала валеж на Аржентинското крайбрежие при който загинали половината от магелановите пингвини, които изучавала.