сп. National Geographic - Февруари 2020
National Geographic KIDS - Февруари 2020

Папагали си помагат един на друг

21.1.2020 г.

от Jake Buehler, National Geographic

Учените вече знаят, че папагалите жако са изключително умни – с голям мозък и изключителни умения за решаване на проблеми. Но те се чудят дали тези птици, отделени от големите маймуни от 300 милиона години еволюция, имат сложни социални способности – като да си помагат един на друг.

Семейство Вранови – друга група интелигентни птици, към която принадлежат гарвани и врани досега не са проявили тази способност, казва Десире Брукс – биолог в Швейцарския федерален технологически институт в Цюрих.

Брукс и колегата му Огюст фон Байерн от немския Институт по орнитология Макс Планк  пускат папагали жако в стъклени клетки с прорез в разделителна стена, която позволява на птиците от двете страни на преградата да взаимодействат. Учените после обучили папагалите да разменят с тях метални жетони за ядки.

Когато един папагал получавал всички жетони, той помагал на другарите си без такива, като им подарявал по няколко през разделителната стена. Папагалите били склонни да дават повече жетони на приятели и семейство, но също така помагали и на папагали, които не са срещали досега.

Кетрин Кронин, зоолог в зоопарка „Линкълн“ в Чикаго казва, че изследването допълва все повечето доказателства за себеотрицание в животинското царство – и ни напомня, че тази черта не е присъща единствено на хората.

Някои от най-ясните примери за спонтанна помощ са от най-близките ни роднини: шимпанзетата и бонобото.

Има доказателства, че шимпанзетата могат да оценяват нуждите на други шимпанзета в затруднено положение и да реагират, като споделят с тях вещ, която да реши проблема. Например шимпанзета в зоопаркове са били наблюдавани да дават на партньора си подходящ инструмент с който да стигнат до някое лакомство.

Нека острите като бръснач зъби при прилепите вампири не ви заблуждават. Те също често си помагат едни на други и са невероятно щедри с кървавите пиршества - могат да повърнат част от погълнатото, за да има и за другите прилепи, нуждаещи се от храна - без значение дали са от тяхното семейство или не.