сп. National Geographic - Март 2020
National Geographic KIDS - Март 2020

Прост начин да подобрим съня си

15.1.2020 г.

Уморени ли сте? Е, не само вие: все повече хора не могат да спят. Сега учени откриват изумително прост начин да контролират смущенията в съня: витамин D.

За онези, които прекарват безсънни нощи в броене на овце и гледане на часовника това може да звучи като чудо. Възможно ли е една проста хранителна добавка да е решението на такъв сериозен проблем?

Екип ирански учени провеждат редица клинични тестове свързани с това дали приемът на витамин D може да подобри качеството на съня, да намали проблемите със заспиването и да удължи периода на сън.

В проучването те включват 89 души на възраст между 20 и 50 години– всички със смущения в съня. 44 от тях започват да приемат витамин D като хранителна добавка за период от 8 седмици, а другите приемат плацебо вариант. В края на експеримента качеството на съня на приемащите витамин D се било подобрило значително в сравнение с това на приемащите заместител. Изчислено е, че около 50% от хората страдат от дефицит на витамин D .

Трябва да имаме предвид, че има две разновидности: витамин D2, който се усвоява с храната и витамин D3, чието производство се стимулира от UVB лъчи на слънцето. Приемането на витамин D има смисъл тъй като е сравнително трудно да го приемаме в достатъчни количества чрез храната. Дефицит може да се появи през зимните месеци, когато няма достатъчно слънце.

Макар учените да не са напълно сигурни как точно витамин D  се отразява на качеството на съня има все повече доказателства, че двете са свързани. Въпреки обещаващите резултати съветваме ви да не вземате медикаменти преди консултация с вашия лекар.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах