сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Проучване доказва защо хората с кошмари имат предимство

12.12.2019 г.

Количеството и качеството на съня ни оказват огромно влияние върху това как се чувстваме през деня. Но, ново проучване, публикувано в списания Human Brain Mapping, доказва, че видът на сънищата също се отразява на емоциите ни.

Учени установяват, че хората, които имат кошмари и изпитват усещания на тревожност нощем имат предимство пред останалите, когато се сблъскат със заплашващи ситуации в реалността.

Учени от Женевския университет и Университетската болница в Женева си сътрудничат с Уисконския университет, САЩ, за две проучвания, свързани с кошмарите. Целта на проучванията е да проверят връзката между изпитването на тревожност в съня и реагирането на заплашителни сигнали в будно състояние.

За тази цел 89 участници си водят дневник в продължение на седмица и всяка сутрин записват дали си спомнят сънищата и усещанията по време на сън. След края на седмицата учени използват магнитно резонансна томография (MRI), за да изследват как респондентите реагират на негативни ситуации.

Резултатите сочат, че кошмарите имат много полезна функция. Когато сънуваме лоши сънища симулираме страшни ситуации и се подготвяме за негативни моменти в реалния живот. Въз основа на тези нови данни учените може да успеят да разработят терапия, базирана на съня, в помощ на хората изпитващи тревога.