сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

„Вояджър 2“ – крайъгълен камък в изследователството

15.11.2019 г.

Космическият апарат е вторият, който пресича границата, деляща ни от останалата част на галактиката.

от Michael Greshko, National Geographic

В непрогледния мрак на космоса, на милиарди километри от земята, „Вояджър 2“ отбеляза крайъгълен камък в изследователството, ставайки вторият по рода си апарат, който навлиза в междузвездното пространство. Сега учените анализират както е видял той отвъд границата и намират отговори за от най-големите мистерии в нашата Слънчева система.

Откритията са публикувани в Nature Astronomy и отбелязват първия път в който космически апарат директно взема проби от междузвездното пространство и далечните покрайнини на Слънчевата система. Апаратът, изстрелян през 1977 г. първи прелита покрай ледените гиганти Уран и Нептун.

За да разберем последните открития на „Вояджър“ е полезно да знаем, че Слънцето не е тихо горяща топка светлина. Нашата звезда е бушуваща ядрена пещ, която се блъска из галактиката с около 724 204 киломера в час докато обикаля галактическия си център.

Слънцето също така има силно магнитно поле, в резултат на което повърхността му постоянно изхвърля поток от частици с електрически заряд наречени слънчев вятър. Той се разнася в различни посоки, носейки магнитното поле със себе си и се разбива в междузвездното пространство.

Подобно на олиото и водата слънчевият вятър и междузвездното пространство не се смесват особено добре и слънчевият вятър образува „мехур“ в междузвездото пространство, наречен хелиосфера. Според данни, събрани от „Вояджър“, този „мехур“ се простира на около 17 милиарда километра от слънцето, обхваща осемте планети и голяма част от външните предмети, които обикалят около нашата звезда. Добрата новина е, че хелиосферата предпазва всичко, което се намира в нея, включително и крехкото ни ДНК, от радиацията на галактиката.

Най-външната част на хелиосферата се нарича хелиопауза и бележи началото на междузвездното пространство. Разбирането на тази граница е важно за това как възприемаме пътешествието на слънцето през галактиката, което на свой ред може да ни каже повече за другите звезди, пръснати в космоса.