сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Според НАСА животът на Венера е бил възможен – докато не се случила озадачаваща катастрофа

4.10.2019 г.

Учени от НАСА предполагат, че животът на Венера е бил възможен преди милиони години.

Според направените модели на планетата е имало мек климат, вода в течно състояние и дори океани. Това би могло да е така и до днес, но се е случила озадачаващ катастрофа, която радикално е променила съдбата на Венера и я превърнала в парников ад.

Данни от апарати, изследващи планетата, и симулации сочат, че някога на Венера е имало условия за живот, и че климатът й дори наподобявал земния. Но катастрофа, случила се преди 700 милиона години, рязко сложила край на това състояние. Днес Венера има изключително високи температури от над 450 градуса по Целзий и плътна, облачна атмосфера. Досега не беше ясно дали нашата съседна планета някога е била близнак на Земята само по отношение на климата или там е имало и вода в течно състояние – предпоставка за създаването и наличието на живот.

За да тестват дали климатът на Венера е бил достатъчно мек за наличието на вода в течно състояние Майкъл Уей от Института „Годард“ за космически изследвания към НАСА и колегите му представят различни сценарии. Всички те установяват, че съседната ни планета е била с температура между 20 и 50 градуса по Целзий – въпреки че е по-близо до Слънцето отколкото Земята.

„Венера със сигурност е получавала два пъти повече светлина отколкото Земята“, казва Уей в изявление, което бе наскоро представено на сесия на Европейския планетарен научен конгрес. „Въпреки това при всички сценарии открихме, че дори днес би могло да има подходящи температури за наличието на вода“.

Дали по отношение на климата Венера е близнак на Земята? Не. Преди около 700 милиона години съдбата на планетата внезапно се е променила. За сравнително кратко време са били отделени голямо количество CO2 и водни пари, поради което се е образувал сериозен парников ефект. В резултат Венера е станала изключително гореща и враждебна планета, каквато е и сега.

Причината, довела до драматичната трансформация на Венера, все още е загадка. Уей и колегите му предполагат, че изригване на вулкани по територията на цялата планета вероятно е довело до катастрофалния парников ефект. Една от вероятностите е, че големи количества магма са били изхвърлени във въздуха и от разтопените скали в атмосферата се е отделило огромно количество въглероден диоксид. Магмата се е втвърдила преди да стигна повърхността и така е създала преграда, която не е позволила газовете да бъдат абсорбирани. Голямото количество отделен въглероден диоксид е причинило парников ефект, който е довел до изпепеляващите температури на планетата днес.

„Моделите ни показват реална вероятност Венера някога да е била обитаема и съвсем различна от планетата, която познаваме днес“, казва Уей.