сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Изследване показва от кои животни най-много се страхуваме

24.7.2019 г.

Чешки изследователски екип си поставя за цел да разбере кои животни пораждат най-голям страх и отвращение сред хората.

Учените включвили около 2000 участници, които трябвало да отбележат на скала от едно до пет колко голямо е отвращението и страхът, които изпитват при вида на дадено животно.

Проучването е публикувано наскоро в British Journal of Psychology. Сред посочените животни са различни видове насекоми и гризачи, както и паяци, змии, паразити и домашни животни.

Както и очаквали учените, паяците и отровните змии били определени като едни от най-ужасяващите животни и най-много хора са ги отбелязали с четири от пет по „скалата на страха“. Хлебарките, неотровните змии, въшките, тениите и, изненадващо, биковете, са сред животните всяващи най-голям страх с оценка над три. При рибите, охлювите, котките, конете, гущерите и мишките изглежда страхът е по-малък.

Оценките за „отвращение“ като цяло са по-високи. Шест животни стигат обща оценка над четири: хлебарки, въшки, личинки на къщна муха, кръгли червеи, паяци и тении. Паякът е единственото животно, което причинява както голямо отвращение, така и голям страх.

Изследователите включили кучета и котки към списъка на животни, всяващи страх. Те предположили, че особено хората, които преди са били хапани и драскани от тези животни, биха изразили чувство на тревожност.

Оказало се обратното: хора, които никога не били хапани или драскани е по-вероятно да се страхуват от кучета или котки, отколкото хора, които са пострадали при сблъсък с домашните любимци. Очевидно жертвите на подобни атаки след това се помиряват с животните.