сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

Автомобилни части от плевели: Бъдещето на “зеленото автомобилостроене”?

22.7.2019 г.

Автомобилите са отговорни за голяма част от въглеродните емисии, които допринасят за глобалното затопляне, но същото се отнася и за тяхното производство.

Може ли пластмасата, направена от плевели за модулни конструкции и други нововъведения, да помогне на автомобилната индустрия да намали своите въглеродни емисии?

Всеки знае, че зареждането на автомобили с изкопаеми горива е лошо за околната среда, но често чуваме по-малко за това какво може да се направи, за да се намалят емисиите на CO2 от превозните средства, преди те дори да стигнат до пътя.

Въглеродният отпечатък при създаването на нов автомобил варира значително в зависимост от модела, но обикновено е голям. Някои са изчислили, че се отделя повече въглероден диоксид за производството на автомобил, отколкото той произвежда през целия си живот на пътя.

Ето защо компанията „Селена”, изследователска група в Полша, се обръща към растения, които не се използват за храна от хората, като към потенциален източник на екологично чисти пластмаси. Проектът се нарича „Biomotive” и е получил финансиране от 15 милиона евро от ЕС.

Може ли дървесна маса да направи автомобилите по-леки и по-ефективни? Автомобилните табла и други интериорни компоненти може скоро да бъдат произведени от биопластмаси, обяснява Войчех Комала, директор за научни изследвания и развитие в „Селена”.

“Ние намаляваме въглеродния отпечатък, като използваме био-базирани източници”, казва той пред Би Би Си. „Така се опитваме да разработим по-леки компоненти за колите.”, каза той. Растителните химикали се използват за синтезиране на полимери в лабораторията – естествен процес, използван за промишлена употреба. В резултат на това биопластмасите може да бъдат инжектирани в матрица или 3D принтери като всяка конвенционална пластмаса.

Въпреки че в момента е скъп вариант, теоретично той е „по-зелен” от употребата на масло, тъй като растенията са възобновяеми поглъщачи на въглерод – т.е. те абсорбират въглероден диоксид от атмосферата. Проектът „Biomotive” ще се опита да открие дали процесът на биопластика на „Селена” може да стане икономически изгоден за автомобилната индустрия.

Автомобилната индустрия вече е направила доста за намаляване на въглеродните емисии. През последните 10 години те са паднали с близо 24% в Европа, въпреки че броят на произведените автомобили е нараснал с повече от 40%. Но все още може да направи много повече./БГНЕС

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах