сп. National Geographic - Август 2019
National Geographic KIDS - Август 2019

САЩ и Люксембург се обединяват за бизнес в космоса

14.5.2019 г.

САЩ и Люксембург ще обединят сили, насочени към звездите.

В петък в Люксембург двете страни се съгласиха да си сътрудничат тясно относно комерсиалното използване на космоса. Особено във връзка с "космическото добиване на ресурси" (space mining) от близки до Земята астероиди. Министърът на икономиката на Великото Херцогство, Етиен Шнайдер, нарече това "историческо събитие".

"Ще работим заедно, за да създадем бизнес на стойност трилиони долари", каза секретарят на Министерството на търговията на САЩ Уилбър Рос.

Става въпрос за добива на сурoвини, които се намират на небесните тела: списъкът е почти безкраен, тъй като на астероидите се срещат материали от желязо и никел до кобалт, волфрам и цинк. Счита се, че наличието на Луната на вещества като изотопа хелий-3 ще изиграе решаваща роля за бъдещото производство на чиста енергия, както и за решаването на екологичните проблеми на Земята.

В близост до Земята обикалят около 15 000 астероида, предимно малки небесни тела. На тях има и вода, най-вече под формата на лед: наличието й може да се окаже особено важно за постоянните и дългогодишните космически мисии.

Люксембург е единствената европейска страна, която вече законно е регулирала добива на ресурси от космоса. Според принципа, цитиран от Люксембург: рибарите не притежават морето, а рибата. От миналата есен в Люксембург има и космическа агенция.

Космическата суперсила - САЩ, е установила партньорство с втората най-малка страна в ЕС, Люксембург, тъй като Великото Херцогство вече има богат опит в космоса.

Люксембургската компания SES понастоящем е най-големият в света частен сателитен оператор. Люксембург вече генерира два процента от брутния вътрешен продукт на страната от космоса. Това е най-високият процент в ЕС и един от най-високите в света.