сп. National Geographic - Юни 2020
National Geographic KIDS - Май 2020

Търсим планети като нашата

28.3.2019 г.

Нов каталог с повече от 1800 звезди трябва да увеличи шансовете да открием светове като нашия

Нашата галактика изобилства от други светове. Благодарение на космическия телескоп „Кеплер“ знаем, че повечето звезди в галактиката имат планети от някакъв вид. Някои от тях са газови гиганти като Юпитер, а други са ледени гиганти като Нептун. И вероятно милиарди светове имат много общо със Земята.

Сега, благодарение на приемника на „Кеплер“ можем да открием най-добрите места.

Документ, представен в Astrophysical Journal Letters, разкрива подробен план за най-добрите 1822 звезди – цел на Transiting Exoplanet Survey Satellite или TESS. Стартиран през 2018 г., TESS е натоварен със задача да улови по-далечни светове, особено скалисти планети с орбита около малки звезди.

Екипът, създал каталога TESS Habitable Zone Stars, се надява да увеличи шансовете за намиране не само на няколко подобни на Земята планети, а на хиляди.

„От постоянните 400 000 звезди, които TESS наблюдава, се питаме кои са звездите, които да вземем под внимание. Това са тези, около които можем да намерим планета, която получава същата енергия от своята звезда, каквато получава нашата Земя от слънцето – споделя лидерът на изследването Лиза Калтенегер, директор на Carl Sagan Institute at Cornell University. – Не знаем дали това би означавало, че може да има живот на нея, но ще бъде подобна на Земята.“

В каталога на TESS са включени звезди, които са средно на 30 светлинни години от нас. Тази относителна близост позволява на TESS да изследва по-подробно звездите и всички новооткрити планети, а това означава, че учените по-лесно могат да ги следят с наземните телескопи.

Крайната цел не е просто да се намерят възможно най-много планети, подобни на Земята, а да се разбере дали има живот на някои от тях.